خلاصة:
رشد و تعالی کشور برای همگان از جایگاه ویژهای برخوردار است. توجه به دیدگاههای رهبران استراتژیست در هر جامعهای موجبات همافزایی و جهتدهی واحد تلاشها، برای رسیدن به اهداف موردنظر این رهبران استراتژیست و دستیابی به تمدن مطلوب در نظر ایشان را فراهم میآورد. به نظر میرسد بررسی تاریخ به عنوان یکی از پرگسترهترین علوم میتواند به رشد و تعالی هر تمدنی از جمله تمدن نوپای برخاسته از انقلاب اسلامی بینجامد. از اینرو، ضروری است که به مطالعه دیدگاهها و کارکردهای آن از منظر امام خمینی به عنوان رهبر و طراح انقلاب اسلامی پرداخته شود. روش استفاده شده در این بررسی، کتابخانهای و بر اساس مطالعه و تحقیق در صحیفه امام و همچنین کتابهای تالیف ایشان میباشد. این ضرورتها و کارکردها را از دیدگاه ایشان میتوان در دو دسته کلی «اخلاقی و فردی» و «سیاسی و اجتماعی» تنظیم و ساماندهی نمود.
ملخص الجهاز:
"از جمله توصیههای امام قدسسره در این زمینه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد: مطالعه تاریخ به منظور تبیین وجود حکومت از نظر اسلام و وجود ولایت فقیه و رد جدایی دین از سیاست و اینکه این مسئله (جدایی از سیاست) از اسلام و ادیان توحیدی نمیباشد؛ 47 اسلام به عنوان یکتا مکتب و حکومتی که انسان را در همه ابعاد و در همه زمینهها در نظر دارد میباشد (از جمله، انسان در معادلات اجتماعی)؛ 48 و مسجد و منبر به عنوان مرکز تصمیمگیریهای سیاسی بوده است؛ 49 در همه جا در صحنه بودن و حضور داشتن امیرمؤمنان و پیامبر و عدم کنارهگیری و رفتن به مسجد و تنها ذکر گفتن؛ 50 تشکیل حکومت دادن نبی اکرم اسلام و حتی [مشخص کردن ]جانشین برای بعد از خود به عنوان سنت و رویه پیامبر اکرم در مسئله حکومت؛ 51 منعزل نبودن علمای ما در تاریخ از سیاست؛ به عنوان مثال، قضیه مشروطیت که یک مسئله سیاسی بود، هرچند شرایط جامعه نیز اینطور نبوده است که بتوان حتی به اهل علم گفت که مسئله حکومت بوده است و سیاست بوده است.
امام خمینی قدسسره برای آگاهی از تلاش جنایتکاران تاریخ (استعمارگران) برای در حجاب قرار دادن اسلام و مکتب استقلالبخش اسلام (به عنوان مکتبی که با مستضعفان برادر، و با ستمگران در ستیز است) 125 و بلکه تلاش استعمار در نابودی اسلام و سعی در شکاف انداختن بین حوزه و دانشگاه 126 و همچنین به منظور فهم علت اینکه چرا گروههای مختلفی در داخل و خارج از کشور بر ضد روحانیت قلم به دست میگیرند و یا صحبت میکنند، 127 دعوت به مطالعه این بخش مهم از تاریخ مینمایند."