ملخص الجهاز:
این کتاب،مثل بیشتر کتابهای انتشارات راتلج،برای مخاطبان عمدتا دانشگاهی نوشته شده است؛درعینحال،به جز دانشجویان رشتههای ادبیات،زبانشناسی،و مطالعات فرهنگی،علاقهمندان به نظریه و نقد ادبی،مطالعات ادبی،مطالعات فرهنگی،و همچنین علاقهمندان عام ادبیات هم میتوانند از خواندن این کتاب لذت ببرند و سطح درک و لذت ادبی خود را هنگام خواندن رمان بالا ببرند.
برخی از کتابهایی که در حوزۀ مطالعات میانرشتهای جای میگیرند از ضعف نویسنده در یکی از دو حوزهای که کتاب به آنها مربوط میشود لطمه میخورند،اما گسترۀ آثار ادبی که فاولر در این کتاب به آنها ارجاع داده است و،همچنین،تحلیل وی از مضامین و درونمایههای اصلی این آثار خواننده را در مورد دانش ادبی او مجاب میکند.
ساختار کتاب به لحاظ فصلبندی کاملا آکادمیک است:کتاب در دو فصل اول با بحث دربارۀ مفاهیم کلیدی مورد استفاده در تحلیلها آغاز و در فصل آخر با توصیهها و راهنماییهایی برای پژوهش بیشتر در این زمینه تمام میشود.
نویسنده،خوشبختانه،در اکثر موارد تحلیلهایش را با نمونهها و مثالهایی از ادبیات داستانی توضیح داده است که این به ملموستر شدن و قابل درک شدن بسیاری از این تحلیلها کمک زیادی کرده است،اما از آنجایی که بیشتر مخاطبان بالقوۀ این کتاب علاقهمندان به ادبیاتاند و نه علاقهمندان به زبانشناسی،باید گفت یک ضعف عمده در فصلبندی و ساختار کتاب دیده میشود.
در عوض،برخی مفاهیم کلیدی این نظریهها توضیح داده شدهاند،ولی،به دلایلی که پیشتر ذکر کردم، خوانندۀ ناآشنا با زبانشناسی نیاز دارد برای فهم بهتر کتاب ابتدا حداقل توضیحی کلی و نسبتا جامع(هرچند خلاصهوار)از این دو نظریه را(حتی در قالب پیوستهایی مجزا در انتهای کتاب)بخواند تا بعد از آن بتواند به سراغ مباحث اصلی کتاب برود؛اما،متأسفانه، نویسندۀ انگلیسی تدبیری در این زمینه نیندیشیده است.