ملخص الجهاز:
"سید آبادی در گفتوگویی پیرامون ضرورت یا عدم ضرورت استفاده از وزن شعر کودک،ضمن آنکه کار خود را تنهایک تجربه میداند،گفته است: «وزن از نظر داستان به این دلیل ضرورت دارد که تلقیشان از شعر،موزون بودن است و نه علاقهی بچهها به وزن،بچهها به خیلی چیزهای دیگر هم علاقه دارند که هیچ نشانی از آنها در شعر دوستان نیست.
آنجا که کمی از تصاویر شاعرانه بهره میگیرد تا به شکل غیر مستقیم،پیام موردنظر خود را القا کند: خدایا/این درخت تنها بود/من روی یکی از شاخههایش نشستم/و آواز خواندم/درخت خوشحال شد/از من خواستکه پیشش بمانم/اینجا خیلی خوب است/کسی اذیتم نمیکند/خدایا/متشکرم که این دوست خوب را/به من نشاندادی(جیرجیرک،شعر دوست تنها) آن مراد به گلهایش آب داد/من هم روی گلها نشستم/گلهای مهربان/به من غذای خوشبو دادند/من برایتشکر از باغبان/به و عسل دادم/خدایا/اگر باغبان نبود/این گلهای زیبا نبودند/و اگر این گلها نبودند/من هم نبودم(زنبور عسل،شعر گلهای مهربان) دانهی گندم را باخودم میبردم/یک دفعه باران آمد/من ترسیدم زیر باران بمیرم/اما تو به من گفتی مواظب هستم/یک برگ از درختی افتاد روی زمین/و من خیس نشدم/خدایا/متشکرم که مواظبم هستی(مورچه،شعر مواظب) نمونههای فوق،جزو قطعههای موفق کتاب هستند،چرا که در عین رعایت ایجاز،با بهرهگیری از خیال شاعرنه و زبانساده،توانستهاند به شکل غیر مستقیم پیام مورد نظر شاعر را به مخاطب منتقل کنند،اما در نمونههای دیگر،عنصر خیال اصلاحضور ندارد و مستقیمگویی جای بیان شاعرانه را میگیرد.
اگر این سرودهها راشعر سپید بدانیم،لازم است که شاعر برای جبران کمبود موسیقی بیرونی یا همان وزن عروضی،از شگردهایی استفاده کند و&%17323NKKG173G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)انواع دیگر موسیقی را به کار ببرد."