ملخص الجهاز:
"دیگر اینکه،موقعیت مشاوره محل مناسبی برایی مشاور نیستتا روی مشکلات شخصی خود کار کند بلکه محلی است که مراجع در کانونتوجه قرار دارد.
البته ممکن است این شرایط برای شما واضح و بدیهی به نظر رسند؛با اینحال اگر مورد بررسی آگاهانه قرار نگیرند،میتوانند در رابطه یاورانه اشکالایجاد کنند.
هنگامی که دانشآموزی به شما به عنوان مشاور مدرسه مراجعه میکند،باید خیلی سریع حقیقت را ارزیابی،و واقعیتها و اولویتهای هر موقعیتخاص را مشخص کنید: آیا این یک شرایط بحرانی است؟آیا میتوانم برنامۀ کاری را دوباره تنظیمکنم؟آیا این دانشآموز میتواند منتظر بماند تا بعد او را ببینم؟در هرحال،در این لحظههای حساس برخورد اولیه،مشاور باید توجه خود را بهدانشآموز و آمادگیاش برای کمک به او(به عنوان مراجع)صادقانه ابرازکند.
نکتۀ مهمی که باید به آن توجه داشته باشید،این است که مراجع رابه خاطر اینکه با شما تماس برقرار کرده است،تشویق کنید؛برای مثال بهاو بگویید:«خیلی خوشحالم از اینکه دربارۀ این موضوع میخواهید با منصحبت کنید».
)از اینکه تصمیم گرفتید به دیدن من بیایید،خوشحالم، فکر میکیند علت اینکه دخترتان با معلم ریاضیاش دچار مشکل شدهاست،چیست؟ *در این مورد مشاور به مراجع اطمینان میدهد که کارش درست است ودر عین حال از او میخواهد که اطلاعات بیشتری دربارۀ مسئله به او دهند.
سؤالهایی که میتوانیداز مراجع بپرسید،بسیار متنوعاند،این سؤالها ممکن است به صورت زیرباشند: A -باز پاسخ:(دربارۀ این موضوع چه میتوانی بگویی؟) B -بسته پاسخ:(آیا به او واد دادید؟) C -کاوشگرانه:(آیا میتوانی بگویی وقتی احساس نگرانی میکنی،چه(به تصویر صفحه مراجعه شود)چیزی به ذهنت خطور میکند؟) D -انعکاسی:(میخواهی بگوی میترسی اگر با او مخالفت کنی عصبانیشود؟) هر وقت احساس کنید که سؤال کردن میتواند به بهبود فرایند ارتباطکنک کند،میتوانید از مراجع سؤال کنید."