خلاصة:
در تصمیم گیری، معمولا مدیران با مسائل انتخاب مواجهند. انتخاب یک یا چند گزینه از بین گزینه های مختلف تصمیم گیری، انتخاب بین معیارهای مختلف یا غربال سازی معیارها به منظور کاهش آنها به منظور تحلیل بهتر مسئله، انتخاب یک یا چند راهبرد برای دست یابی به رفاه عمومی، از جمله این مسائل به شمار می روند. آنچه در این مقاله مورد بحث قرار می گیرد مسئله انتخاب از بین معیارهای مختلف یا عمل غربال سازی معیارهاست. راه های مختلفی برای غربال سازی وجود دارد که برای نمونه می توان به پالایش آنها در جلسات گروهی باحضور خبرگان، رای گیری، به کارگیری قانون 20-80 و ... اشاره کرد. مشکل این نوع روش ها، وجود خبرگان مختلف با دیدگاه های گوناگون است زیرا خبرگان هر حوزه بر روی معیارهای انتخابی خودشان تاکید بیشتری دارند. این امر موجب می شود تا هر یک از خبرگان، اهمیت معیارهای خود را بیش تر از سایر معیارهای دیگران مورد توجه قرار دهند. معمولا سعی بر آن است آن دسته از معیارهایی انتخاب شود که بین تمام خبرگان مشترک باشد و بتواند پوشش بیش تری را از دید خبرگان مختلف به مسئله ارائه دهد. به عبارت دیگر سعی بر انتخاب معیارهایی است که اجماع بیشتر و عدم توافق کمتری را به دنبال داشته باشد. این مقاله با ارائه یک مدل برنامه ریزی آرمانی، سعی بر انتخاب آن دسته از معیارها داشته است که عدم توافق بین خبرگان را با در نظر گرفتن مقیاس ترتیبی حداقل سازد. مدل های برنامه ریزی آرمانی ارائه شده از جنبه های مختلف مورد بحث قرار می گیرد. به منظور بررسی درستی و راستی آزمایی مدل، از یک مسئله واقعی استفاده شده است.
ملخص الجهاز:
"[1608-1600 آنچه از ادبیات پژوهش بر می آید این است که تاکنون مسئله رتبه بندی با مقیاس ترتیبی و با استفاده از برنامه ریزی آرمانی برای حداقل سازی عدم توافق بین خبرگان برای غربالسازی معیارها یا متغیرها به کار گرفته نشده است .
البته این موضوع که چرا مقیاسهای ترتیبی برای اولویت دهی گزینه های تصمیم گیری به کار گرفته نشده است نشان می دهد که در مسائل رتبه بندی گزینه ها با وجود معیارهای متعارض و مختلف ، نه تنها رتبه معیارها، بلکه فاصله (مقیاس فاصله ای) بین آنها نیز اهمیت دارد؛ به طور مثال دو معیار A و B را در نظرگرفته شود که به ترتیب اوزان اهمیت ٠/٤٤ و ٠/٤٣ داشته باشند.
مدلسازی مقیاس ترتیبی خبرگان با برنامه ریزی آرمانی و حداقل سازی عدم توافق ها و هم چنین مدلسازی مسئله برای جلوگیری از رتبه بندیهای یکسان برای معیارها یا متغیرها یکی دیگر از جنبه های این تحقیق به شمار می رود؛ به طور مثال اگر ٢٠ معیار مختلف برای تحلیل مسئله ای وجود داشته باشد و در نظر باشد- برای مثال حداکثر ١٠ معیار انتخاب شود- با توجه به تعداد خبرگان می توان معیارها را رتبه بندی کرد و معیارهایی را که رتبه آن بین ١١ تا ٢٠ است ، برای تحلیل نهایی در نظر گرفت ."