خلاصة:
هدف اصلی از انجام این پژوهش نیمه آزمایشی، بررسی اثرات آموزش راهبردهای تمرین ذهنی در یادگیری دایره واژگانی زبان دوم بود. چهار روش مورد مطالعه قرار گرفت (الف) تمرین ذهنی آوایی، (ب) تمرین ذهنی غیرملفوظ، (ج) تمرین ذهنی آوایی و غیرملفوظ، (د) و بدون آموزش تمرین ذهنی. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، 162 دانشجو از چهار رشته کلاس درس زبان عمومی آزمودنی های این مطالعه را تشکیل دادند. داده های به دست آمده با روش تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آماری نشان داد که هر سه روش آموزش راهبردهای تمرین ذهنی در یادداری و بازشناسی واژه ها موثر بوده اند. به علاوه، در مقایسه کلی بین سه روش، بین دو روش آموزش راهبردهای تمرین ذهنی آوایی و غیرملفوظ تفاوت معناداری دیده نشد، اما، روش آموزش راهبردهای تمرین ذهنی آوایی و غیرملفوظ به گونه ای معنادار موثرتر از دو روش دیگر بوده است.
he main purpose of this semi-experimental study was to examine the effects of rehearsal strategies training on second language vocabulary learning. In particular, four training methods were examined: (a) vocal rehearsal, (b) subvocal rehearsal, (c) vocal and subvocal rehearsal, and (d)no rehearsal. One hundred and sixty-two undergraduate freshmen (four intact classes from four fields of study) at Hormozgan University participated in this study. Pretest and post-test vocabulary checklists were administered and the ANOVA analyses was conducted to identify any significant difference among the four groups. The results indicate that all three methods resulted in significant vocabulary gains. Furthermore, the difference between vocal rehearsal and subvocal rehearsal was not significant; the participants in the third method did significantly better than the others.