خلاصة:
زبان و هویت، دو جزء جداییناپذیر در تشکیل زیرساختهای جوامع بشری درعرصه روابط فردی و اجتماعی است. در این مقاله، ارتباط این دو مقوله را بررسی میکنیم و میکوشیم نقش زبان را در بسترسازی و ایجاد هویت ملی تحلیل کنیم. این تحقیق از نوع کتابخانهای است و بهروش مروری انجام شده است. برای دست یافتن به نظریههای صاحبنظران و کارشناسان، منابع مختلف ازجمله مجلههای تخصصی، پایگاههای اینترنتی و کتابها را مطالعه کردهایم. انقلاب اطلاعات در چند دهه قبل و بهدنبال آن، فرایند جهانیسازی که مرزهای زبانی و هویتی را درنوردیده است، بهطور فزایندهای بر لزوم پرداختن به مسئله زبان و هویت تاثیر گذاشته است؛ بنابراین، در پژوهش حاضر، مفاهیم هویت، هویت قومی، هویت ملی و تاثیرپذیری آنها از زبان؛ زبان قومی، زبان ملی و ارتباط آنها با هویت؛ برخی نظریههای زبانی درباره هویت؛ مصداقهای زبانیای که در ایجاد هویت موثرند و نقش ادب دینی در هویت ملی بهویژه ایرانی را بررسی کردهایم. درنهایت، تحلیل نظریهها و مصداقها موید نقش مهم زبان در ایجاد هویت قومی و ملی است و احترام گذاشتن به زبان قومیتها و توجه بیشتر به زبان ملی بهمنزله ابزار مهم ارتباط دولت با ملت و ریسمان اتحاد و انسجام اقوام مختلف پیشنهاد میشود.
Language and identity are two indispensable components in the formation of the sub-structures of human societies in terms of the individual and social relations. The present article is to consider the relationship between these two parameters and to investigate the role of language in constructing identity. The study were done using library and review method and related literature was collected through different sources such as journals، internet sites and books. Passing language and identity borders as a consequence of the information revolution in recent decades followed by globalization process، have increasingly affected necessity of studying language and identity. Thus، the concepts examined include: identity، ethnic identity، national identity and the effect of language on them; ethnic language، national language and their relationship with identity; some linguistic theories about identity; language parameters affecting identity formation; and the effect of religious literature on national identity، specially Iranian identity. Respecting ethnic languages and paying more attention to the national language as the medium of communication between nations and governments and also as a symbol of unity of different ethnicities are suggested.
ملخص الجهاز:
"در این میان سببیسازی به مثابه نوعی نظام علت ومعلولی همچون فرایندی ذهنی است که تغییری را در بستر زمان بر روی سببپذیر،سبب میشود وبه نظر این فرایند دارای نوعی ارتباط نظاممند و دوسویه با رخدادهای سببی جهان خارج است.
بررسی انواع سببیها (بهرامی،1384){o1o}نشان میدهد از میان این انواع پنجگانه فقط دو نوع تصویرگونگی ترتیبی وفاصله را میتوان در میان ساختهای سببی مشاهده کرد: 3-1-تصویرگونگی استقلال در تصویرگونگی استقلال که مورد حمایت هایمن(1983)است اعتقاد بر این است که انفصالصوری یک ساخت زبانی،منعکسکننده استقلال ذهنی و مفهومی آن چیزی است که توسط آنساخت بیان میشود.
این ویژگیها نشان میدهند که انواع سببیها در زبان پیرو نوعی نظام تصویرگونه ترتیبی هستند کهبا ترتیب وقوع آنها در جهان خارج نیز انطباق دارد.
ذهن مخاطب با اولین پرسشی که مواجه میشود علت رویداد مورد نظر است،چرا که اینساختها در واقع با مؤلفههای ذهنی او همسو نیست و این سردرگمی ذهنی حاصل تقابل اینمؤلفهها از یک سوی و چگونگی بروز رویدادها در جهان خارج از سوی دیگر است.
ساخت سببی واژگانی(29)نمایانگر اراده و تأثیر مستقیم و بلافصل«حسن»بر رخداد"افتادنکتاب"است در حالی که از جمله(30)که نوعی سببی تحلیلی است،این مفهوم استنباط نمیشودبلکه نوعی تأثیر غیر مستقیم از سوی سببساز«حسن»بر رخداد مورد نظر ادراک میشود: (30)حسن باعث شد که کتاب از روی میز بیفتد.
متأسفانه امروزه برخی مترجمان اغلب به فکر دریافت و انتقال مفهوم اصلی چنین تعبیرهاییهستند و در این راه تنها به بازتاب دادن مفهوم،بدون توجه به کلمات سازنده آن،میپردازند وحقی برای مخاطب در آشنا شدن با اندیشه و فرهنگ متن زبان مبدأ قائل نیستند."