خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی پایایی و روایی پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران (2002)، در بین مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در شهر تهران میباشد. تعداد 308 نفر از مدیران مدارس مقاطع سهگانه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در شهر تهران، به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای با رعایت نسبتها چندمرحلهای انتخاب شدند. در مجموع، یافتههای پژوهش حاضر نشانگر پایایی و روایی مناسب پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران (2002)، میباشند. همسانی درونی (آلفای کرونباخ) پرسشنامه کامل، 83/0 به دست آمده است که در واقع میزان قابل قبولی میباشد. این میزان آلفا، نشانگر پایایی نسبتا خوب این پرسشنامه میباشد. نتایج همبستگی بین مقیاسهای پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران (2002)، و همینطور با پرسشنامه کامل، نشان دهنده همگرایی این پرسشنامه در سنجش پدیدهای واحد میباشد. همبستگی مثبت مقیاسهای پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران (2002)، با یکدیگر، نشان دهنده روایی همگرای مطلوب پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران میباشد. از این رو براساس یافتههای یادشده، پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران (2002)، در فرهنگ ایرانی قابلیت اجرا را دارد.
he aim of this study is to study the of validity and reliability of the Questionnaire Assessing Organizational Innovation. The sample was a totall of 308 managers from educational administers in Tehran City. The results of this study showed that opportune reliability and validity for Questionnaire Assessing Organizational Innovation. The internal consistency coefficient (Chronbach، s alpha) for Questionnaire Assessing Organizational Innovation obtained 0.83. This was relatively high level of Chronbach. S alpha showed relatively high level of reliability. Correlation results among Questionnaire Assessing Organizational Innovation subscales showed convergence at measurement of single phenomenon. The positive correlation of the Questionnaire Assessing Organizational Innovation showed opportune convergent validity.
ملخص الجهاز:
"بررسی پایایی و روایی پرسشنامه ارزیابی نوآوری سازمانی آمید و همکاران (2002) دکتر مصطفی نیکنامی 1 دکتر علی تقی پورظهیر 2 محمد غفاری مجلج 3 تاریخ وصول: 2/8/89 تاریخ پذیرش: 15/12/89 چکیده - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات واژگان کلیدی: مقدمه با وجود اینکه بسیاری از پژوهشگران (برای مثال جیجسل 1 و همکارن، 2003؛ رانکو 2 ، 2004؛ فورست بو 3 و همکاران،2007) بر محیط رقابتی در سازمانهای امروزی تأکید دارند و معتقدند که هر سازمانی به تغییرات ریشهای و نوآوری در عرصه مدیریت نیاز دارد ولی ابزارهای قوی و قابل قبولی برای ارزیابی میزان نوآوری در سازمانها در کشورمان وجود ندارد (نسیمی،1387).
ابعاد و سؤالات آنها در پرسشنامه نوآوری ردیف متغیر سؤالات 1 نوآوری محیطی 5- 1 2 نوآوری رهبری 8- 6 3 نوآوری فردی 14- 9 4 محیط- بازخورد 18- 15 5 فرد- بازخورد 22- 19 6 کل پرسشنامه 22- 1 یافتهها نتایج آمارههای توصیفی نتایج مربوط به میانگین و انحراف استاندارد پرسشنامه نوآوری سازمانی آمید و همکاران (2002) (به همراه مقیاسهای آن) برای نمونه مدیران در جداول 3 و 4 ارائه شده است.
نتایج همبستگی بین پرسشنامه نوآوری سازمانی آمید و همکاران و مقیاسهای آن در نمونه مدیران IE IL IP FE FP IE 1 IL **399/0- 1 IP **338/0- **457/0 1 FE **201/0- **205/0 **833/0 1 FP **202/0- **250/0 **854/0 **874/0 1 05/0 P < * 01/0 P < ** لازم به ذکر است که هر یک از خردهمقیاسهای پرسشنامه، در طیف لیکرت و به صورت پنج گزینهای نمرهگذاری میشود.
Organizational Learning and Creativity & Innovation Journal of Industrial Psychology, , 38 (4), 102-129.
Creativity,innovation, Learning and Knowledge Management in the Process of Service Development - Results From a Survey of Experts Journal of Applied Psvchology, 90(5), 774-79 Weedall،M."