خلاصة:
هدف پژوهش حاضر ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجام شده در زمینه عملکرد ریاضی دانشآموزان بوده است. به این منظور با استفاده از فصلنامهها و مجلات علمی- پژوهشی، کلیه پژوهشهای انجامشده در سراسرکشور طی سالهای 1388-1381گردآوری و بررسی شد کهدر مجموع 40 مورد از آن پژوهشها دارای ویژگیهایسنجشفراتحلیل بهخصوص ویژگی محاسبه سنجش اندازه اثر بودند. برای فراتحلیل از روش هدجس و برای تفسیر یافتهها از روش کوهن استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که فرض رابطه بین متغیرهای خودکارآمدی، خودگردانی، انگیزش، هدفگذاری، راهبردهای یادگیری، روشهای تدریس، سبکهای شناختی، شیوههای مطالعه، جنسیت و ادراک از ساختار کلاس با عملکرد ریاضی تأیید میگردد. در میان متغیرهای ذکر شده، متغیر خودکارآمدی ریاضی با بالاترین میزان واریانس تبیین شده، بهترین پیشبینیکننده عملکرد ریاضی دانشآموزان شناخته شد.
ملخص الجهاز:
"بنابراین کشف ارتباطات، فرضیات عام و چارچوبهای نظری مسلطیکه ردپای آنها در ادبیات موجود قابل تأیید باشد، میتواند کمک بزرگی برای پیشرفت و گسترش دانش موجود در این زمینه به شمار آید؛ بنابراین با توجه به اینکه چگونگی یادگیری و مطالعه ریاضیات دانشآموزان یکی از سؤالهای مهم معلمان، دانشآموزان و والدین آنان و به طور کلی کارشناسان نظام آموزشی است، در واقع مسئله اصلی این پژوهش آشکار ساختن خطوط ربط منطقی بین پژوهشهای موجود و بررسی میزان قوت آنها در تبیین مسئله عملکرد ریاضی است.
لذا در پژوهش حاضر به منظور کشف روابط جدید میان تعداد زیادی از پژوهشهایی که قبلا در زمینه عملکرد ریاضی Parajes & Miller Ayotola & Adedeji Hoffman & Spatariu دانشآموزان انجام شده است و ترکیب یافتههای آنها،از تکنیکهای دقیق ریاضی و آمار موسوم به فراتحلیل استفادهکردهایم.
خلاصه نتایج فراتحلیل ردیف متغیرهای پژوهش تعداد متغیرها میانگین وزنی اندازه اثر واریانس آماره واریانس آماره جامعه 1 خودگردانی 10 5906/0 3743/0 3736/0 2 خودکارآمدی 13 6924/0 4106/0 4104/0 3 انگیزش 6 7564/0 2948/0 2941/0 4 شیوههای مطالعه 3 3773/0 0135/0 0112/0 5 سبکهای شناختی 2 2476/0 2294/0 2286/0 6 هدفگذاری 9 5891/0 0083/0 0072/0 7 جنسیت 5 1368/0 0032/0 0021/0 8 روشهای تدریس 5 3970/0 0744/0 0733/0 9 راهبردهای یادگیری 8 4119/0 0086/0 0093/0 10 ادراک از ساختار کلاس 2 2049/0 0017/0 0008/0 دادههای جدول 7 نشان میدهد که بزرگترین میانگین وزنی همبستگی مربوط به چهار متغیر انگیزش (7546/0)، خودکارآمدی ریاضی (6924/0)، خودگردانی (5906/0) و هدف گذاری (5891/0) است که با عملکرد ریاضی دانشآموزان همبستگی بسیار زیادی دارند."