خلاصة:
زمینه: از مباحث مهم در فرایند یادگیری، باورهای معرفت شناختی افراد است. این باورهای به فهم افراد، چگونگی بدست آوردن، اعتبار از دانش و برداشت افراد از توانایی و سرعت برای به دست آوردن دانش مرتبط است. هدف: این پژوهش با هدف تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی مقیاس باورهای معرفت شناختی شومر برای دانشآموزان ایرانی انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای دولتی شهر بهارستان و تعداد شرکت کنندگان 366 نفر بود. که با روش نمونه گیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس 63 سؤالی باورهای معرفت شناختی شومر (1993) پاسخ دادند. دادهها از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم و تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. یافتهها: تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول وجود 9 مؤلفه و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم قرار گرفتن مؤلفههای مذکور را در زیرسازه باورهای معرفت شناختی، تأیید کرد. تحلیل عاملی اکتشافی بر روی 9 مؤلفه به کشف سه خرده مقیاس قضاوت شخصی درباره دانستن، باور فرد به سرعت و توانایی یادگیری و قطعیت دانش منجر گردید. بحث و نتیجهگیری: در مجموع، مقیاس اصلاح شده باورهای معرفت شناختی شومر از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابی باورهای معرفت شناختی دانش آموزان استفاده کرد.
Background: One of the important subjects in learning process is individual’s epistemology beliefs. These beliefs related to individual’s understanding، how to obtain and validity of knowledge and individual imagination of ability and speed for learning.
Objective: This research was done with the aim of confirmatory and exploratory factor analysis of Schommer’s epistemology beliefs scale among Iranian students.
Method: The method of research is correlation. Participants were 366 first grade students of high school in Baharestan town whom were selected with random cluster sampling. They answered to the 63-item of Schommer’s epistemology belief scale. The data were analyzed through first and second confirmatory factor analysis and exploratory factor analysis.
Results: A first confirmatory factor analysis confirmed existing nine components and second confirmatory factor analysis confirmed that all of the bring components located in epistemology belief concept. An exploratory factor analysis executed on nine components lead to created 3 subscales: individual prejudice about understanding، person beliefs about the ability and speed for learning، and knowledge certainty.
Conclusion: In sum، Schommer’s modified epistemology beliefs scale has a good reliability and validity، and we can use them to evaluate students' epistemology beliefs.
ملخص الجهاز:
"تحلیل عاملی اکتشافی مؤلفههای مقیاس باورهای معرفت شناختی مؤلفه عامل 1 عامل 2 عامل 3 صلاحیت مرجع 53/0 چگونه آموختن را نمی توان آموخت 75/0 عدم ارتباط موفقیت با کار زیاد 68/0 تلاش و فعالیت 69/0 به دنبال یک پاسخ بودن 44/0 توانایی ذاتی 76/0 یادگیری سریع 72/0 اجتناب از وحدت بخشیدن 68/0 علم قطعی 77/0 ارزش ویژه 13/3 28/2 81/1 واریانس تبیین شده 43/0 32/0 25/0 پس از بررسی تحلیل عاملی تأییدی مؤلفههای مقیاس باورهای معرفت شناختی به صورت مجزا و همبستگی بین مؤلفهها و مشخص شدن خرده مقیاسها از به وسیله تحلیل عاملی اکتشافی، برای سنجش این مفهوم که آیا تمام مؤلفههای در قالب یک مفهوم (باورهای معرفت شناختی) قرار میگیرند تحلیل عاملی مرتبه دوم صورت گرفت شاخصهای برازش بدست آمده در جدول 5 و نمودار مسیر این تحلیل در شکل شماره 1 نشان داده شده است در مجموع شاخصهای به دست آمده از مطلوبیت مناسبی برخوردارند.
نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد مقیاس باورهای معرفت شناختی در نمونه ایرانی از 9 مؤلفه صلاحیت مرجع، چگونه آموختن را نمیتوان آموخت، عدم ارتباط موفقیت با کار زیاد، تلاش و فعالیت، به دنبال یک پاسخ بودن، توانایی ذاتی یادگیری، یادگیری سریع، اجتناب از وحدت بخشیدن و علم قطعی و سه خرده مقیاس قضاوت شخص درباره دانستن، باور فرد درباره سرعت و توانایی یادگیری و قطعیت دانش تشکیل شده است شاخصهای برازش به دست آمده از تحلیل های عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم نشاندهنده مطلوبیت روایی مقیاس تجدیدنظر شده باورهای معرفت شناختی در نمونه ایرانی است."