خلاصة:
در اجرای مأموریتهای پلیسی، هدف دستگیری زنده متهم برای انجام اقدامات بعدی می باشد و مهارت در تیراندازی که شرایط لازم برای شلیک به نقاط کم خطر بدن سوژه را فراهم می نماید از اهمیت ویژهای برخوردار می باشد. در این تحقیق تلاش شده است ویژگیهای فردی مؤثر بر اثربخشی تیراندازی دانشجویان پلیس مورد بررسی قرار گیرد تا با استفاده از روشهای علمی نسبت به تعیین شاخصهای موثر بر آموزش تیراندازی آنها اقدام گردد و از این طریق اثربخشی آموزشها افزایش یابد و زمینههای لازم برای گسترش مهارت تیراندازی فراهم شود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی میباشد و به روش توصیفی پیمایشی انجام شدهاست. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سلامت روان LCS90، هوش ریون بزرگسالان، تیپ شخصیت نوع B و A، فرمهای آمادگی جسمانی و اطلاعات مربوط به سن و نمره تیراندازی موجود در پروندههای خدمتی دانشجویان دوره 18 کارشناسی و 19 کاردانی دانشگاه علوم انتظامی به تعداد 611 نفر که در سال 5831- 6831 مشغول به تحصیل بودهاند استفاده گردید و نتایج به دست آمده بیانگر این است که بین سلامت روان – سطح هوش و شخصیت نوع B با یادگیری مهارت تیراندازی رابطه معنادار وجود دارد و ارتباط بین آمادگی جسمانی و سن و شخصیت نوع A دانشجویان گروه نمونه با مهارت تیراندازی رد شده است.
ملخص الجهاز:
در اين تحقيق تلاش شده است ويژگي هاي فردي مؤثر بر اثربخشي تيراندازي دانشجويان پليس مورد بررسي قرار گيرد تا با استفاده از روش هاي علمي نسبت به تعيين شاخص هاي موثر بر آموزش تيراندازي آنها اقدام گردد و از اين طريق اثربخشي آموزش ها افزايش يابد و زمينه هاي لازم براي گسترش مهارت تيراندازي فراهم شود.
براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي سلامت روان LCS٩٠، هوش ريون بزرگسالان ، تيپ شخصيت نوع B و A، فرم هاي آمادگي جسماني و اطلاعات مربوط به سن و نمره تيراندازي موجود در پرونده هاي خدمتي دانشجويان دوره ٨١ کارشناسي و ٩١ کارداني دانشگاه علوم انتظامي به تعداد ١١٦ نفر که در سال ١٣٨٥- ١٣٨٦ مشغول به تحصيل بوده اند استفاده گرديد و نتايج به دست آمده بيانگر اين است که بين سلامت روان – سطح هوش و شخصيت نوع B با يادگيري مهارت تيراندازي رابطه معنادار وجود دارد و ارتباط بين آمادگي جسماني و سن و شخصيت نوع A دانشجويان گروه نمونه با مهارت تيراندازي رد شده است .
ولي در مطالعه حاضر اين فرضيه که بين ميزان آمادگي جسماني با مهارت تيراندازي ارتباط معناداري وجود دارد رد شده است .
در ارتباط با اين فرضيه که بين تيپ شخصيت (Aو B) با مهارت تيراندازي رابطه معناداري وجود دارد نتايج نشان مي دهد که ضريب همبستگي به دست آمده (٠٢٢=r) در سطح (٠٠١٩=p) معنادار بوده ، به طوري که مي توان گفت هرچه فرد به طرف تيپ شخصيتي B تمايل داشته باشد، ميزان مهارت تيراندازي وي بالاتر است .