خلاصة:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان ناشنوا و کم شنوای مدارس استثنائی شهر شیراز از دیدگاه معلمان آنان و نقش کتابخانه های مدارس استثنائی شیراز در برآوردن این نیازها انجام شده است. روش: در این پژوهش که در آن از روش پیمایشی استفاده شده است، نظرات 44 نفر از معلمان مدارس ناشنوا و کم شنوا از طریق پرسشنامه گردآوری شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس انجام شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان ناشنوا و کم شنوای مدارس استثنائی شیراز شامل: اطلاعات عمومی، منابع اطلاعاتی کمک درسی، و تفریح و سرگرمی می باشد و از نظر معلمان، مناسب ترین شکل تامین منابع اطلاعاتی، کتاب به همراه سی دی یا دی وی دی همراه با زبان اشاره می باشد. از نظر معلمان، منابع اطلاعاتی موجود چندان تاثیری در رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا ندارد و دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا قادر به خرید و استفاده از منابع اطلاعاتی موجود نیستند. 2/52 درصد از معلمان معتقدند که دستگاه های ارتباطی مناسب (تله تکس، چت نوشتاری و ....) برای استفاده دانش آموزان وجود ندارد، و میزان استفاده دانش آموزان از کتابخانه مدرسه بسیار کم است و دانش آموزان از وجود منابع اطلاعاتی در کتابخانه مدرسه خود آگاهی کافی ندارند وکیفیت کتابخانه های مدرسه پایین است. اصالت/ارزش: یافته های این پژوهش می تواند به مسئولان امور در شناسائی نیازهای اطلاعاتی گروه ویژه ای از افراد جامعه و تلاش برای رفع این نیازها، و همچنین به والدین و معلمان دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا کمک کند تا با اشتراک مساعی به رفع نیازهای اطلاعاتی این گروه خاص از دانش آموزان بپردازند.
ملخص الجهاز:
"oohay@ihales_nasuoS تاریخ دریافت:1389/9/10؛تاریخ پذیرش:1389/12/16 چکیده {IBهدف:این پژوهش با هدف بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان ناشنوا و کمشنوای مدارساستثنائی شهر شیراز از دیدگاه معلمان آنان و نقش کتابخانههای مدارس استثنائی شیراز در برآوردن ایننیازها انجام شده است.
منابع اطلاعاتی متناسب با نیازهایدانشآموزان در جدول 3 نشان داده شده است: جدول 3:منابع اطلاعاتی متناسب با نیاز دانشآموزان ناشنوا و کمشنوا (به تصویر صفحه مراجعه شود)از نظر معلمان سیدیها و دیویدیهای آموزشی همراه با زبان اشاره و همچنین کتابهمراه با سیدی یا دیویدی به صورت زبان اشاره بیشترین تناسب را برای رفع نیازهایدانشآموزان دارد،به طوری که 90/9 درصد از معلمان معتقدند که استفاده از سیدیها ودیویدیهای آموزشی بهترین منبع برای رفع نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان است.
کیفیت کتابخانۀ مدارس برحسب مقطع تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 10 نشان میدهد که در طیف سی نمرهای،نمرۀ پاسخگویان از یک تا یازده درنوسان است که نشانگر کیفیت پایین کتابخانههای مدارس مورد بررسی از نظر معلمان میباشد.
اما آیا در کتابخانههای مدارس استثنائی شهر شیرازچنین است؟نتایج پرسش اول پژوهش حاضر نشان داد که از نظر معلمان نیازهای اطلاعاتیمربوط به اطلاعات عمومی و مواد کمک درسی بیشترین اولویت را برای دانشآموزان ناشنوا وکمشنوا دارد.
. llahsraM &%06618TKPG066G% *کتابخانههای مدارس ناشنوایان و کتابخانههای عمومی،پذیرای کودک ناشنوا در بخشداستانهای خود باشند و از قصهگویی با زبان اشاره استفاده کنند و از آن فیلمبرداریکنند و در اختیار افراد ناشنوا قرار دهند؛ *کیفیت کتابخانههای مدارس استثنائی به خصوص در مقطع ابتدائی ارتقا یابد؛ *کتابخانههای مدارس ناشنوایان نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان خود را شناسایی کنند وبر طبق خطمشی مشخصی به مجموعهسازی کتابخانۀ خود مبادرت ورزند؛ *گروههای کتابداری و اطلاعرسانی،دروس آموزش رسمی در زمینۀ خدماتکتابخانهای به معلولان از جمله ناشنوایان ارائه کنند."