خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر منابع مطالعاتی در افزایش نرخ مطالعه کودکان و نوجوانان از طریق کتابخانه تلفنی شهرداری سمنان، که شیوه ای جدید در کشور است، می باشد. روش: روش پژوهش حاضر، آزمایشی یا تجربی با استفاده از طرح تک گروهی بوده است که شامل طرح گروه پیش آزمون- پس آزمون می باشد. ابزار تحقیق شامل 2 پرسشنامه است: پیش آزمون با هفت سوال و پس آزمون با 13 سوال. جامعه آماری شامل 69 نفر اعضای جدید کتابخانه در شهریور 89 می باشد. برای بررسی تفاوت جواب ها در دو پرسشنامه و بررسی فرضیه، ازآزمون t استفاده شد. یافته ها: طبق نتایج، بررسی میزان علاقه مندی کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب توسط اعضای جدید کتابخانه تلفنی با تحلیل پاسخ در پیش آزمون، تعداد (٣٤ نفر ، 3/49 درصد)، گزینه بسیار زیاد را انتخاب کردند. این تعداد در پس آزمون تغییر کرده و تعداد (41 نفر، 4/59 درصد)، در مقایسه با پاسخ دهندگان در پیش آزمون علاقه مندی بیشتری را نشان دادند و این روند سیر صعودی داشت. در پیش آزمون و پس آزمون درخصوص مطالعه در 24 ساعت شبانه روز، یکی از گزینه ها مطالعه از 60-129 دقیقه بود که 11 نفر (15.9%) در پیش آزمون به آن پاسخ دادند در حالی که در پس آزمون این تعداد به 21 نفر (30.45%) رسید یعنی کتابخانه تلفنی در افزایش میزان مطالعه اعضا تاثیر داشته است. فرضیه پژوهش مبنی بر نقش مثبت کتابخانه تلفنی در افزایش نرخ مطالعه کودکان و نوجوانان مورد تایید قرار گرفته و تفاوت معنی داری بین پاسخ ها در پیش آزمون و پس آزمون دیده می شود. اصالت/ارزش: نخستین پژوهش در زمینه کتابخانه تلفنی در ایران است و نتایج حاصل از آن می تواند به مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سازمان فرهنگی-هنری شهرداری و کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استفاده از این تجربه و اشاعه آن در سطح کشور به منظور ارتقاء فرهنگ مطالعه در کودکان و نوجوانان یاری نماید.
ملخص الجهاز:
"پرسشهای اساسی 1-میزان علاقۀ اعضای جدید کتابخانۀ تلفنی شهرداری سمنان به مطالعه چقدر است؟ 2-آیا کتابخانۀ تلفنی شهرداری سمنان باعث افزایش سرانۀ مطالعۀ کودکان و نوجوانان سمنانی شده است؟ 3-آیا کتابخانۀ تلفنی امکان دسترسی سریع و آسان به کتاب را برای کودکان و نوجوانان سمنانی فراهم کرده است؟ 4-آیا کتابخانۀ تلفنی در ایجاد تعامل میان کودکانو نوجوانان سمنانی و خانوادههای ایشان مؤثر بوده است؟ روش پژوهش این تحقیق به صورت آزمایشی یا تجربی انجام شده است.
برای پاسخ به این پرسش،امکان دسترسی اعضای کتابخانه تلفنی به کتاب در پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار گرفت: (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 7،پاسخ جامعۀ مورد بررسی را دربارۀ امکان دسترسی پاسخ دهندگان در پیش آزمون نشان میدهد.
در پاسخ به پرسش اول دربارۀ میزان علاقۀ اعضای جدید کتابخانه تلفنی شهرداری سمنان به مطالعه،نتایج نشان دهندۀ این است که اکثریت این افراد علاقه مندی خود به مطالعه را قبل از استفاده از سامانۀ کتابخانۀ تلفنی اظهار داشتهاند.
در پاسخ به پرسش دوم دربارۀ تأثیر کتابخانه تلفنی در سرانۀ مطالعه،نتایج نشان دهندۀ این است که میزان مطالعه پاسخ دهندگان در پیش آزمون به نسبت اعضای کتابخانه تلفنی کمتر (1) Majzub&Abu (2) Wong (3) Sancore میباشد،لی در پس آزمون میزان مطالعه افزایش داشته است.
در پاسخ به پرسش سوم دربارۀ ایجاد امکان دسترسی سریع و آسان به کتاب را برای کودکان و نوجوانان سمنانی توسط کتابخانۀ تلفنی،نتایج دادهها حاکی از این است که امکان دسترسی این افراد در پیش آزمون،کمتر از اعضای کتابخانه تلفنی میباشد."