خلاصة:
هدف: راهبردهای یادگیری و تدریس به عنوان یکی از راهکارهای عملی در راستای بهبود کیفیت آموزش و موفقیت تحصیلی دانشجویان اهمیت به سزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر دوره آموزش مهارت های مطالعه و یادگیری بر راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی و به صورت دو گروهی همراه با پیش آزمون و پس آزمون انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 50 نفر از دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در سال 1389 مشغول به تحصیل بودند، می باشد. نحوه ارائه دوره به صورت کارگاهی بود و از روش های تدریس سخنرانی کوتاه، کار در گروه های کوچک، بحث گروهی، پرسش و پاسخ و سمینار برای ارائه مطالب استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های اطلاعات فردی و جمعیت شناختی و راهبردهای مطالعه و یادگیری است. برای مقایسه داده های کمی در دو گروه از نظر نمرات کسب شده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری از آزمون تی، برای مقایسه نمرات قبل و بعد از کارگاه از آزمون تی زوج و برای مقایسه داده های کیفی بین آن ها از آزمون مجذور کای در نرم افزار اس پی اس اس استفاده گردید. یافته ها: میانگین نمرات کسب شده از 10 حیطه پرسشنامه ی راهبردهای مطالعه و یادگیری در آزمون اولیه در دو گروه اختلاف معنی داری وجود نداشت. نمرات دانشجویان در 5 حیطه انتخاب ایده اصلی (002/0p=)، راهنمای مطالعه (000/0p=)، پردازش اطلاعات (002/0p=)، خودآزمایی (005/0p=) و استفاده از راهبردهای آزمون (000/0p=) پس از شرکت در دوره آموزشی نسبت به قبل افزایش معنی داری یافته بود. اصالت/ارزش: با توجه به این که مهارت های فکری و راهبردهای ذهنی قابل آموزش و یادگیری هستند، برنامه آموزشی فوق را می توان برای بهبود راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان به کار گرفت.
ملخص الجهاز:
"هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دوره آموزش مهارتهای مطالعه و یادگیری بر راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان کتابداری و اطلاع- رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
نمرات دانشجویان در 5 حیطه انتخاب ایده اصلی، راهنمای مطالعه،پردازش اطلاعات،خودآزمایی و استفاده از راهبردهای آزمون پس از شرکت در دوره آموزشی نسبت به قبل افزایش معنی داری یافته بود.
لذا با توجه به پژوهشهای معدود بر روی راهبردهای یادگیری و مطالعه دانشجویان از یکسو و با توجه به اهمیت شناخت تأثیر مداخلات آموزشی در جهت حل مشکلات یادگیری دانشجویان از سوی دیگر،این مطالعه با هدف تعیین اثر یک دوره آموزش کارگاهی مهارتهای مطالعه،بر میزان استفاده از راهبردهای مطالعه و یادگیری در دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.
نمرات دانشجویان در 5 حیطه انتخاب ایده اصلی،راهنمای مطالعه ،پردازش اطلاعات،خودآزمایی و استفاده از راهبردهای آزمون پس از شرکت در دوره آموزشی نسبت به قبل افزایش معنی داری یافته بود.
نتیجهگیری این مطالعه به منظور بررسی اثر یک دوره آموزش کارگاهی مهارتهای مطالعه بر میزان استفاده از راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان در سال 1389 و مقایسه آن با گروه کنترل انجام شد.
نمرات دانشجویان پس از شرکت در دوره آموزشی در مقایسه با گروه کنترل در 5 حیطه انتخاب ایده اصلی،راهنمای مطالعه،پردازش اطلاعات،خود آزمایی و استفاده از راهبردهای آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش معنیداری را نشان داد.
مقایسه نمرات دانشجویان قبل و بعد از شرکت در دوره آموزشی نشان داد که نمرات در همان پنج حیطه پس از شرکت در دوره آموزشی نسبت به قبل افزایش معنیداری یافته است که بیانگر تأثر آموزش ارائه شده بر بهبود مهارتهای مطالعه و یادگیری دانشجویان میباشد."