ملخص الجهاز:
"طیبی براین عقیده است که در چشمانداز بلندمدت تاریخی،اروپا با دو گزینهی رقیب روبهرو است:نخست،اروپایی شدن اسلام در آوارگی اروپاییاش که نیازمند آن است تا مسلمانان و اروپاییان در کنار یکدیگر در اروپا زندگی کرده و هویت اروپایی مشترکی داشته باشند و بتوانند خط مشی سیاسی مشترکی را اتخاذ نمایند.
اما مسئله این نیست که اکثریت مهاجرانی که به اروپا سرازیر میشوند به اسلام به عنوان یک دین باور دارند، بلکه مسئلهی مهمتر آن است که آنها از چه نوعی از اسلام حمایت (به تصویر صفحه مراجعه شود) میکنند؛اگر یورو-اسلام را پذیرفته باشند مشکلی را برای اروپا ایجاد نمیکند(همان:202).
هدف از بحث یورو-اسلام تلاش برای ایجاد گونهی لیبرالی از اسلام است که از طرف مهاجران مسلمان و جوامع اروپایی پذیرفته شود،اسلامی که خودش را با انگارههای اروپاییای مانند سکولاریسم،شهروندی و دموکراسی سکولار مدرن سازگار نماید.
تفسیری از اسلام سازگار با استانداردهای اصلی اروپایی:لائیسیته(جدایی دین و سیاست)،تساهل سکولار مبتنی برحقوق بشر فردی،کثرتگرایی دموکراتیک و جامعهی مدنی» (طیبی،2001:226)طیبی دیدگاهی را که معتقد است باید از مسلمانان به مانند اهل ذمه محافظت شود،و همچنین دیدگاه «چند فرهنگگرایان»را مورد حمله قرار میدهد،زیرا هردو خط مشی سیاسی به گتویی شدن خواهد انجامید(طیبی در السید و کاستلز،2002:28).
نام اصلی کتاب«اسلام سیاسی، سیاست جهانی و اروپا:صلح دموکراتیک و یورو-اسلام در برابر جهاد جهانی»است که به«اسلام سیاسی،سیاست جهانی و (به تصویر صفحه مراجعه شود) اروپا»ترجمه شده.
دامنه این تغییرات و تحریفات به حدی است که کتاب از شکل اولیه و اصلی خود خارج شده و به اثری تألیفی بدل گردیده که فرسنگها با آنچه مورد نظر نویسنده بوده فاصله دارد."