ملخص الجهاز:
"به نظر وات از آن جا که تمام نظرات یک متن از وضوح و اهمیت یکسان برخوردار نیستد و از سوی دیگر شیوههای مختلفی در تفسیر وجود دارد،برای اخذ یک تفسیر از متن لازم است تعیین شود که کدام دیدگاه با درک عمومی از متون دینی مطابقت دارد و کدام در تقابل با آنهاست: برای نمونه به آنچه که در قرن چهارم میلادی از طریق اعتقادنامه حواریون به مجموعه متون مقدس عهد جدید افزوده شد، اشاره کرده و معتقد است از آن جا که نظریه مخلوقیت کلمه خدا و عیسی بشری آریوس،مورد قبول جمهور مسیحیان قرار نگرفت، متکلمان مسیحی برای روشن ساختن مطابق نبودن به دیدگاههای آریوس با متون مقدس، عبارتهای مختصری براعتقادنامهای که در مراسم غسل تعمید به کار میرود،افزودند و با دیگر موضوعات مورد بحث نیز به همین صورت برخورد شد و عبارتهای جدیدی براعتقادنامهها افزوده شد.
به نظر وات اگرچه هریک از سه دین(یهودیت، مسیحیت و اسلام)هرگاه درباره آینده میاندیشد،تمایل دارند تصویری را تخیل کنند که در آن چنان گسترش یافتهاند که همه بشریت را فراگرفته باشند،اما اگر بخواهیم موضوع را با یک دید جهانی بنگریم و توسعه دینی را بخشی از کل فرایند تاریخ بدانیم،به نظر میرسد هیچیک از این تاریخهای دینی در همین شکل کنونیاش نمیتواند به تاریخ دینی برای کل بشر تبدیل شود،آقای وات برای نمونه به اندیشه برگزیدگی قوم در یهودیت و مسیحیت اشاره میکند و سپس نتیجه میگیرد که نمیتوان گفت که خدا تنها بنی اسرائیل،یهودیان یا مسیحیان را برگزیده و برای مثال، تنها خود را برای ایشان آشکار ساخته است،اما میتوان اعتقاد داشت که خداوند آنان را برای ایفای نقش ویژهای در رشد دینی جهان که همان شرح و بسط خاصی از احوال غایی وجود انسان که ما آن را«توحید»مینامیم،برگزیده است."