ملخص الجهاز:
"بنابراین نهادینهسازی اخلاقیات در سطح سازمان به عنوان راهی برای ارتقای کمیت و کیفیت محصولات و خدمات قابل ارائه،ایمنی کارکنان و افراد جامعه،مبارزه با فساد مالی و اخلاقی کارکنان،توجه به جایگاه کارکنان،اجرای رعایت عادلانه قوانین،ایجاد خلاقیت و پویایی در سطح سازمان و جذب و انتصاب افراد متعهد و متخصص،نیز مؤید همین رویکرد است تا به این طریق کیفیت زندگی کاری و کیفیت جامعهای که آن سازمان،عضوی از آن است،تضمین شود.
اگر در محیط کار و یا خارج از آن،افراد لایقتر وجود دارند،باید با ملحوظ کردن اخلاق کار،آن فرد برای احراز پست معرفی شود، تا این که در پرتو آن(ارائه خدمات توسط فرد توانمند)،در وقت و هزینههای ارباب رجوع صرفهجویی صورت گیرد و خدمات با کیفیتتری نسبت به خدماتی که از سوی افراد فاقد تخصص یا تجربه کافی ارائه میشود،صورت گیرد.
5. ارائه خدمات مطلوب سازمانها و ادارات دولتی باید برنامه منطقی و واقعبینانهای برای جلب رضایت ارباب رجوع طراحی و اجرا کنند و از طریق فرایند«طراحی،اجراء،ارزشیابی»،به طور مستمر؛ عملکرد سازمان خود را بهبود بخشیده و به اهداف خود نائل شوند.
هدفگذاری،ایجاد ساختار منطقی،آموزش کارکنان برای جلب رضایت ارباب رجوع،سنجش میزان رضایت خدمت گیرنده و در نهایت مورد توجه قرار دادن انتقادات و پیشنهادهای مراجعهکنندگان،گامهایی هستند که در ارائه خدمات مطلوب و صحیح ضروری به نظر میرسند؛اما تحقق این امر مهم مستلزم هماهنگی و همکاری همه اعضای سازمان و کارکنان اداری در تمام سطوح است.
فعالیت سازمانها بر عهده نیروهای انسانی است که مخاطب دستورات و ارزشهای اخلاقی قرار میگیرند تا در پرتو رعایت و به اجراء گذاردن این اصول بتوان رضایت ارباب رجوع را جلب کرد تا به موجب آن رشد و بالندگی سازمان نیز به دست آید."