خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش بررسی دیدگاه کاربران درباره کاربردپذیری وب سایت کتابخانه های مرکزی دانشگا ههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) است. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی به ارزشیابی کاربردپذیری وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگا ههای وابسته به عتف از دید دانشجویان پرداخت. جامعه مورد بررسی، دانشجویان 30 دانشگاه وابسته به عتف بود که دارای صفحه مستقل کتابخانه مرکزی در وبسایت دانشگاه بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای پنج دانشگاه و از هر دانشگاه 92 دانشجو انتخاب و دیدگاه آنها درباره به کارگیری ابعاد کاربردپذیری در وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاه خود بررسی شد. یافته ها: نتایح نشان داد به طور کلی بهکارگیری ابعاد کاربردپذیری در وبسایت کتابخانه های مرکزی دانشگا ههای وابسته به 68 درصد) / 3 (معادل 4 / با میانگین نمره 42 « محتوا » . بیش از 60 تا 80 ) قرار داشت ) « خوبی » عتف از دید کاربران در وضعیت 70 درصد) بیشترین نمره را کسب کردند. بین میانگین / 3 (معادل 6 / با میانگین نمره 53 « طراحی رابط کاربر » کمترین و نمره های قضاوت کاربران درباره به کارگیری ابعاد کاربردپذیری با وضعیت مطلوب ( 80 درصد) تفاوت معناداری وجود کاربران با سابقه استفاده متفاوت از رایانه و » ،« کاربران مقاطع مختلف تحصیلی » داشت. تفاوت معناداری بین قضاوت درباره بهکارگیری ابعاد کاربردپذیری در ،« کاربران با دوره استفاده متفاوت از وب سایت کتابخانه مرکزی » و « اینترنت کاربران » و « کاربران زن و مرد » وبسایت کتابخانه های مرکزی دانشگا ههای وابسته به عتف مشاهده شد. اما، بین قضاوت تفاوتی معناداری وجود نداشت. « گروههای سنی مختلف
ملخص الجهاز:
"5. بین نمرههای قضاوت کاربران دارای سابقه استفاده متفاوت از رایانه درباره به کارگیری ابعاد کاربردپذیری در وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به عتف تفاوت معناداری وجود دارد.
6. بین نمرههای قضاوت کاربران دارای فاصله زمانی متفاوت استفاده از وبسایت کتابخانه مرکزی درباره بهکارگیری ابعاد کاربردپذیری در وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به عتف تفاوت معناداری وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی تفاوت میانگین نمرههای بهکارگیری ابعاد کاربردپذیری در وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به عتف و نمره مطلوب(80 درصد)نشان داد که این میانگین در جامعه مورد مطالعه، به گونهای معنادار کمتر از حد مطلوب(80 درصد)بود.
محمد اسماعیل و خانلرخانی(1388)نیز در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که بین کاربردپذیری موجود و مورد انتظار(به عنوان یکی از ابعاد ارزیابی کیفیت)صفحات وب پژوهشگاه- های وابسته به عتف مستقر در شهر تهران از دیدگاه کاربران تفاوت معنیداری وجود داشت.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3 نشان میدهد که بین قضاوت کاربران مرد و زن کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به عتف درباره بهکارگیری ابعاد کاربردپذیری وبسایت این کتابخانهها،در سطح 0/05 تفاوت معناداری وجود ندارد t-0/129؛p-value-0/898 .
نتایج این آزمون نشان داد که در سطح 0/05 تفاوت مناداری بین میانگین نمرههای قضاوت کاربران گروههای سنی مختلف درباره ابعاد کاربردپذیری در وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابتسه به عتف وجود ندارد(0/087- (f-2/459؛p-value .
5. بین نمرههای قضاوت کاربران دارای سابقه استفاده متفاوت از رایانه درباره بهکارگیری ابعاد ارزشیابی کاربردپذیری در وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به عتف تفاوت معناداری وجود دارد.
6. بین نمرههای قضاوت کاربران دارای دوره استفاده متفاوت از وبسایت کتابخانه مرکزی درباره به کارگیری ابعاد کاربردپذیری در وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به عتف تفاوت معناداری وجود دارد."