خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد دو موتور کاوش عمومی گوگل و یاهو از نظر پوشش کمی - زمانی نمایه سازی و توجه به پنج عنصر ابرداد های -نشانه عنوان زبان نشان هگذاری فرامتن، ابرنشان ههای کلیدواژه ها و توصیف زبان اچ تی ام ال، عناصر ابرداده ای عنوان، و موضوع از قالب ابرداد های دابلین کور - که بر بازنمون موضوعی صفح ههای وب متمرکزند، انجام شد. روش: با استفاده از روش تجربی، نشریه ای الکترونیکی با 93 صفح ه، که 84 صفحه آن مربوط به گرو ههای گواه و آزمو ناند، به عنوان جامعه مورد مطالعه انتخاب شد. این صفح هها در بازه زمانی نخست تحت دامنه فرعی منتشر شد. روند http://metadata.um.ac.ir و سپس در بازه زمانی دوم در دامنه فرعی http://metadata.irandoc.ac.ir نمایه سازی و معناداری تفاوت میان رتبه صفح ههای دو گروه با استفاده از آزمون ناپارامتری یو من ویتنی محاسبه گردید. همچنین معناداری تغییر رتبه ها در دو بازه زمانی توسط آزمون آماری ویلکاکسون مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد عنصر عنوان اچ تی ام ال در هر دو بازه زمانی اثربخش است. همچنین عنصر توصیف اچ تی ام ال در صورت منحصر به فرد بودن، در هر دو بازه زمانی عملکرد را بهبود بخشید. موتور کاوش گوگل نسبت به تکرار کلیدواژه در بخش سرآیند صفحه ها حساس است و آن را نوعی تقلب به شمار م یآورد. همچنین اندک تفاوت هایی در عملکرد موتور کاوش گوگل نسبت به حضور عناصر ابرداد های و تکرار آ نها، در طول زمان، وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"مسئله آن است که آیا گذر زمان،تغییری در روند نمایهسازی و رتبهبندی صفحههای وب داشته است؟و آیا تغییر رضایتبخشی در دو مؤلفه مورد توجه این پژوهش،یعنی مولفه کمی بهبود پوشش کمی -زمانی نمایهسازی و تغییر رویکرد در توجه به عناصر ابردادهای،که به منزله مؤلفهای کیفی مدنظر قرار گرفته،حاصل شده است؟ به این ترتیب پژوهش حاضر،با حفظ روش و صفحههای وب طراحی شده در پژوهش پیشین- شریف،1386-عملکرد موتورهای کاوش را در بعد نمایهسازی و به لحاظ کمی(کمی-زمانی)و کیفی در دو بازه زمانی مورد بررسی قرار میدهد.
برای دستیابی به پاسخ پرسش دوم دو پرسش جزئی به صورت زیر مطرح شد: الف)عملکرد موتورهای کاوش در توجه به حضور کلیدواژه مورد کاوش در هریک از عناصر مورد بررسی(نشانه عنوان،ابرنشانههای کلیدواژهها و توصیف زبان نشانهگذاری فرامتن،ابر دادههای عنوان و موضوع قالب ابر دادهای دابلین کور)چگونه است؟ ب)عملکرد موتورهای کاوش در توجه به تکرار کلیدواژه مورد کاوش در دو تا پنج عنصر یاد شده در بخش سرآیند3صفحه و صرفنظر از نوع عنصر،چگونه است؟ پیشینه پژوهش (1).
در مورد پرسش دوم برای تعیین اثربخشی عناصر ابردادهای بر رتبهبندی موتورهای کاوش،رتبه حاصل از هریک از کاوشهای انجام شده در موتورهای کاوش،به تفکیک گروه گواه و آزمون با توجه به پرسشهای پژوهش در spss وارد شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
Rising to the Top: Evaluating the use of html meta tag to improve retrieval of world wide web documents through internet search engines."