خلاصة:
بررسی آراء و اندیشه های تربیتی فیلسوفان، یکی از زمینه های پژوهشی متداول در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت و مقدمه ای برای نقد آنها می باشد. در این مقاله، با روشی توصیفی – تحلیلی به معرفی اندیشه های فلسفی برتراند راسل و بررسی دیدگاه های تربیتی این فیلسوف و ریاضیدان برجسته قرن بیستم پرداخته شده است. بر اساس یافته های پژوهش، راسل توجه به امر تعلیم و تربیت را امری فراتر از تحقق حیات آزاد و خردمندانه می داند. به زعم راسل، عصر حاضر که پراضطراب ترین عصر تاریخ برای بشریت به حساب می آید، بیش از هر زمان دیگری خلا یک جهان بینی صحیح و ایدئولوژی بخردانه را به انسان مدرن گوشزد می کند. رهایی از چنین تنگنایی تنها از طریق تعلیم و تربیت علمی و نوسازی اجتماع امکان پذیر است. از نظر راسل در بعد فردی، پرورش روح علمی و در بعد اجتماعی، تربیت شهروندان آزاد، هدف های اصلی تعلیم و تربیت را شکل می دهند. راسل با بیان آراء تربیتی خویش به دنبال تحقق آرمان تربیتی شهروندان آزاد جهان است؛ شهروندانی که آزاداندیشی، استقلال فکر، انضباطی درونی، توانایی نگریستن به نفع شخصی از نظرگاه عامه و در یک کلام خردورزی و آزادی از مهم ترین صفت های آنان به شمار می آید. در پایان، به برخی از انتقاد های قابل طرح در نظام تربیتی راسل اشاره می شود.
ملخص الجهاز:
در چنین شرایطی راسل معتقد است که بیش از هر زمان دیگری خلأ یکجهانبینی صحیح و ایدئولوژی بخردانه احساس میشود و رفع این مشکل تنها از طریق تعلمی و تربیت{o(1).
ihsiustaM dna adnO o} &%00210AAMG002G% جایگاه راسل در میان فیلسوفان تعلیم و تربیت بدون تردید نمیتوان راسل را همطراز با فیلسوفان تربیتی همچون روسو،کانت،هربارت و دیوییقرار داد.
چامسکی{o6o}(1994)در سخنرانی خود تحت عنوان«دموکراسی و تعلیم و ت ربیت{o7o}»به مفهوم انسانگرایانه{o8o}راسل از تعلیم و تربیت اشاره کرده و معتقد است که این مفهوم که ریشه در عصر روشنگری دارد.
egdelwonk ni noitacude o} هدفهای تعلیم و تربیت از دیدگاه راسل در پس این سؤال که هدف از تعلیم و تربیت چیست؟پاسخهای بسیار نهفتهاست که میتوان تقریبا همه آنها را در سسه نظریه خلاصه کرد:در نظری نخست،غایت تعلیم و ت ربیتفراهم کردن فرصتهایی برای رشد و رفع تأثیرات بازدارنده است.
از سوی دیگر،راسل مخالفت صریح خود را با نظریه نخست اعلام کرده و آن را بسیار فردگرایانهمیداند و معتقد است هنگامی که تعلیم و تربیت از منظر اجتماعی نگریسته شود،باید امری فراتر از یکفرصت صرف برای رشد تلقی شود(راسل،1917،18).
هر چند این هدفها خود به صورت پراکنده در آثار راسل مطرح شده ولیما در اینجا به دو هدف اشاره میکنیم: الف)هدفهای دهگانه که در حوزه فردی باید تحقق یابند: 1)پرورش هوش{o1o}:مقصود راسل از هوش،استعداد تحصیل معرفت است و نه معرفت فعلی(راسل،1347،63).
feileb o} &%00211AAMG002G% ب)هدفهای پنجگانه در حوزه اجتماعی باید تحقق یابند: 1)تربیت شهروندان آزاد:نخستین و شاید مهمترین رسالت تعلیم و تربیت از نگاه راسل تربیت شهروندانآزاد جهان{o1o}است.
R,rengE //:ptth:ta elbaliavA,gnikniht lacitirc no llessuR dnartreB.