ملخص الجهاز:
"Strategic Marketing Planning بیان مسئله در محیط رقابتی امروز حتی سازمانهای غیرانتفاعی و شکل نوین سازمانهای کارآفرین با اهداف اجتماعی، یعنی سازمانهای کارآفرین اجتماعی نیز چنان در تلاطمات حاصل از نیروهای محیطی و اهداف در حال تغییر خویش درگیر گشتهاند،که استفاده از روشهای نوین مدیریتی ازجمله مدیریت استراتژیک برای ایشان اجتنابناپذیر است.
روشهایی که سالها در انواع دیگر سازمانها ازجمله سازمانهای انتفاعی مورد آزمون قرار گرفتهاند و کمبود آنها مسئلهای اساسی در سازمانهای غیرانتفاعی و کارآفرین اجتماعی در شناخت بازار،تفکیک آن و انتخاب مشتریان مناسب برای ارائهی کالاها و خدمات جدید و اتخاذ تصمیم درست و مناسب از سوی مدیران ارشد و اعضای هیأت مدیره این نوع از سازمانها بوده است.
بخش سوم،سوالات کلیدی کارآفرینان اجتماعی را امتحان و در مورد بازار هدف پاسخ میگوید،که کدام استراتژی تخصیص مناسب کدام بخش بازار ازجمله گسترش،پرورش، درو کردن و حذف است؟ سوالات در دو دسته طبقهبندی میگردند: *آیا توانایی پیروز شدن داریم؟ *آیا نتایج حاصله ارزشمند هستند؟ تصمیمگیری این که شما میتوانید پیروز شوید به معنای تحلیل رقابت یعنی موضوع بخش سوم است،در بخش چهارم در مورد تصمیمگیری این که آیا برنامه ارزش ایجاد خواهد کرد یا خیر بحث خواهیم کرد.
متاسفانه در دنیای سازمانهای غیرانتفاعی همواره مقاومت در مورد کنار گذاشتن کالاها،خدمات یا برنامه روبه رکود به جای تصمیمات زیر وجود دارد: *پایین آوردن استانداردها(اسب مرده را هم شامل میشود) *تغییر الحاقیهخا(سوارکار) *انتصاب کمیتههایی برای مطالعه روی اسب مرده *بررسی سایر سازمانهای غیرانتفاعی برای دیدن این که آنها چگونه از اسب مرده سواری میگیرند *فراهم کردن منابع مالی برای افزایش عملکرد اسب مرده در سه بخش اول ما به ایجاد زمینهای برای کمک به مدیران ارشد و اعضای هیئت مدیره برای تصمیمگیری در مورد گسترش،پرورش، حذف کالاها،خدمات و برنامهها پرداختیم."