خلاصة:
این مقاله، بررسی گذر نظام ملی سلامت انگلستان است که در پی طرح فقرزدایی لرد بوریج در سال 1938 مطرح و از سال 1948 اجرا شد. فراز و نشیب های این طرح ملی در دوره های 10 ساله از 1948 مورد توجه این پژوهش است. در مقطع 1948 تا 1957 تأکید می شود که نظام ملی سلامت انگلستان برای اولین بار خدمات بیمارستانی، خدمات پزشکان خانواده و خدمات خانواده محور را در یک سازمان جمع کرد.در مقطع زمانی 1957 تا 1967 مدیریت امر درمان در اولویت قرار گرفت و اطلاعات بیمار محور شروع و تفکیک تخصص شکل گرفت؛ اگرچه هنوز ساختار خدمت رسانی مورد نقد بود. در سال های 1968 تا 1977 ایدئال های مربوط به امور کلینیکی و سازماندهی، تعریف و به تدریج عملیاتی شد. منشور پزشکان عمومی در بخش خدمات عمومی ایجاد گردید و برای اولین بار نظام های مراقبت سلامت مورد تشویق قرار گرفت. در پی آن، رشد سریعی در تعداد مراکز بهداشت ایجاد شد.در سال های 1978 تا 1987 حد و مرزهای مشخص مالی نظام ملی سلامت انگلستان نهایی شد و مفهوم آن، این بود که دیگر هر چیز که از نظر پزشکی قابلآن جام است، ضرورتا نباید به وسیله نظام ملی سلامتآن جام شود. در این دهه، نه تنها مردم، بلکه دارندگان حرف پزشکی نیز رضایت بیش تر داشتند و خدمات ارائه شده مهم تر است.در سال های 1988 تا 1997 مهم ترین و قابل توجه ترین جهت گیری فرهنگی نظام ملی سلامت انگلستان با عنوان «بازارداخلی» آن جام شد. این طرح برای مشکلاتی مانند زمان انتظار طولانی، ارائه شده بود. در این دهه تمام مراقبت ها به وسیله اتحادیه هاآن جام می شد. رهیافت «مشارکت خدمت محور مبتنی بر عملکرد» در همین مقطع زمانی پیشنهاد گردید.اما در استقرار طرح جدید نظام ملی سیاست انگلستان در هزاره سوم، وزارت بهداشت این کشور، نقش کلیدی بر عهده دارد. پیش بینی شده که در 10 سال آینده باآن جام اقدامات جدی و در سطحی وسیع، بیماران و مردم، محور خدمات سلامتی/ اجتماعی کشور باشند.وزارت بهداشت چهار دبیرکل مراقبت سلامتی و اجتماعی دارد که به طور مستقیم با مراکز سلامت استراتژیک و مراکز نظام ملی سلامت این کشور کار می کنند. رئوس و وظایف این مراکز- که درمقاله تشریح شده اند- عبارتند از: مراکز سلامت استراتژیک، مراکز هدایت، اتحادیه های نظام ملی سلامت انگلستان، مراکز یک قدمی، اتحادیه های مراقبت های اولیه و مراکز مراقبت های ثانویه.در مقاله تأکید شده که در مقوله اصلاحات نظام سلامت و گرایش به سمت بیمه ملی سلامتی، چنانچه الگویی مورد نظر استآن جام بومی سازی و پرهیز از تقلید و نسخه برداری از مدل سایر کشورها ضروری است.
ملخص الجهاز:
"نظام ملی سلامت انگلستان که سه سال از ایجاد آن میگذشت و کلیه هزینهها را رایگان کرده بود، مجبور شد برای دریافت خدمات میزان یک شیلینگ را که در سال 1949 تصویب شده بود،در 1952 اجرا کند.
بخش مراقبتهای ویژه ایجاد و اثربخشی داروها بیشتر شد و داروهای جدید مانند داورهای (1)-طرح تحقیقاتی بررسی نظام ملی سلامت انگلستان که توسط پریت tirroP در سال 1962 ارائه گردید.
این طرح توسط دولت محافظهکار در جهت حل مشکلات ارائه شده بود؛مشکلاتی مانند زمان انتظار طولانی،که به دنبال محدودیت در منابع نظام ملی سلامت انگلستان و افزایش غیرقابل وصف تقاضا رخداد.
نوسازی نظام ملی سلامت انگلستان به عنوان یک خدمت با دسترسی مناسب به خدمات با کیفیت بالا و فوری در سراسر کشور (1)- tekram lanretni (2)- )TSHN(tsurT metsyS htlaeH lanoitaN (3)-منظور از هلدینگ در درمان یک شرکت مادر است که چندین شرکت اقماری را تحت پوشش خود دارد.
تدوین استانداردهای قویتر در سازماندهی نظام ملی سلامت انگلستان و اعطای پاداش برای بهترین اقدامات به منظور ایجاد تغییرات بزرگ در نظام ملی سلامت انگلستان درطور تاریخ 50 ساله آن و دستیابی به اهداف فوق اقدامات ذیل ضروری است: *جهتگیری به سمت بیماریهایی که«قاتلین بزرگ»1هستند مانند سرطانها و بیماریهای قلبی *تأکید بر تغییراتی که بهمنظور بهبود سلامت مردم و نشاط آنها بهطور اورژانس موردنیاز است و ارائه راحت،مناسب و مدرن خدماتی که مردم نیاز دارند.
کلیه خدمات رایگان است و اکثر کارکنان حرف پزشکی در این اتحادیهها یا مراکز نظام ملی سلامت انگلستان اشتغال دارند."