ملخص الجهاز:
"نامه فرهنگ:اگر ممکن است بفرمایید چرا فلسفهخواندهاید،جای فلسفه کجاست و چرا باید فلسفهخواند؟ دکتر حائری یزدی:حقیقت قضیه این است که درابتدای بلوغ یا پیش از بلوغ وظیفه هر مسلمانی است کهدرباره اصول عقاید خود کنکاش کند؛اصول عقاید را ازراه دلیل بپذیرد،نه از راه تحکم ودین و ایمان؛زیرا اینهابعد از آگاهی استدلالی میآیند.
نامه فرهنگ:آیا جنابعالی معتقدید کسانی که فلسفهاسلامی میخوانند لازم است فلسفه اروپایی هم بخوانند؟ دکتر حائری یزدی:هر کس تنها یکی از این دوفلسفه را بخواند،دیگری را نمیفهمد.
نامه فرهنگ:منظور از«فلسفه اسلامی»چیست؟چه ارتباطی میان فلسفه و اسلام وجود دارد؟اضافه اسلامبه فلسفه چگونه اضافهای است؟ دکتر حائری یزدی:این اضافه نیست بلکه صفت وموصوف است ولی این اختصاص یا توصیف هیچ دلالتبر این ندارد که فلسفه اسلامی از محتوای مثلا قرآن وسنت اتخاذ شده است یا از منابع و روشهای اسلامیمحض.
نامه فرهنگ:پس این ادعا که فلسفه اسلامی از کتابو سنت برگرفته شده چه معنایی دارد و تا چه حد صحیحاست؟ دکتر حائری یزدی:فلاسفه مسلمان را پیوسته رسمبر این بوده و هست که پس از تمام شدن مسائل بر وجهفلسفه یونانی برای شاهد صدق مدعای خود به بعضی ازآیات قرآن استشهاد کنند،مثلا در برهان صدیقین.
نامه فرهنگ:آنچه که مثلا ابن سینا در آخر کتاباشارات در مورد عرفان گفته است،از کدام قسم است؟ دکتر حائری یزدی:آن فلسفه عرفان است نه عرفانعملی و نه عرفان علمی.
نامه فرهنگ:این اقبالی را که اخیرا در غرب نسبتبه معارف و فلسفه اسلامی به وجود آمده،مثلا از طرفامثال کربن و گنون و غیره چگونه میبینید؟ دکتر حائری یزدی:از نوع کاذب است زیرا هیچاسمی در محافل فلسفی از فلسفه اسلامی نیست."