ملخص الجهاز:
"گذشته از همهیاینها مسئولان جشنواره گفتند کهبا این کارت بجز تکرار برنامهیفیلمهای مسابقه از بقیه برنامههامیتوان استفاده کرد که این موضوعهم نادرست درآمد و سینما دیاموندکه فیلمهای قسمت اطلاعات و سینماشهر قصبه که آثار پازولینی رانمایش میدادند کارت را بیارزشقلمداد کردند-و جالب اینکه درروز چهارم مسئولان تالار رودکی هماعلام کردند که کادر اداری جشنوارهکارت را برای مشاهدهی فیلمهایمسابقه دارای ارزش نمیشناسند!!بهرحال این همه نظم و ترتیبشایسته قدردانی فراوان است!بیشتر بلیطها و کارتهای جشنوارهبین افرادی توزیع شده بود کهنه علاقهای به دیدن فیلم داشتند ونه میدانستند که چه موقعی برایدین فیلمها بیایند.
ایناست که کوششی در ایجاد یک وجههمشخص برای این جشنواره بعملنیامده بود-و از هر کجا هرفیلمی رسیده بود و به آسانی پذیرفتهشده بود-از هندوستان تنهایک فیلم کوتاه در مسابقه وجودداشت-از بیشتر کشورهایآسیائی و آفریقائی که این جشنوارهمیتوانست بنوعی سینمای آنها رامعرف باشد کمتر فیلمی دیدیم ویکی دو تا هم که به نمایش درآمداز بدترینهای ممکن بود-از ایرانمیتوانست در مقام مقایسه بافیلمهای جشنواره فیلمهای بیشترینشان داده شود-فیلمهای بسیارشایستهتری در میان فیلمهای کوتاهعرضه شده ایرانی وجود داشت-فیلمهای ناصر تقوائی بیهیچ علتیدر جشنواره عرضه نشد در حالیکهاو چند فیلم کوتاه و یک فیلمفوق العاده بلند دارد.
انگار تنها در مورد یک فیلم آلمانیبنام«وقفه»این مشکل پیشنیامد-آنهائیکه این فیلم رادیده بودند میگفتند که چون قبلایک فیلم فارسی را از یک سینماگرمنتقد دیدهاند و داستانش عیناداستان این فیلم بوده راحت همهیفیلم را فهمیدهاند-بهر حالفیلمهای قسمت اطلاعات هم(به تصویر صفحه مراجعه شود)کیفیتشان در حد فیلمهای مسابقهبوده و حتی پائینتر-نمونهاشفیلم برجستهای!است باسم«معرفت جسم»از مایک نیکولز-و در حدی بسیار پائینتر فیلمهایبلند ایران و لبنان-یک فیلم ازتونس بود بنام«و فردا»که ازارزشهای نسبی برخوردار بود واین را تنها از تصاویر و رابطههائیکه بیدانستن زبان فیلم دستگیرمانشد باید گفت."