خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین ابعاد سازمان یادگیرنده و فرسودگی شغلی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. روش: روش پژوهش پیمایشی است. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه (ویژگی های جمعیت شناختی، ابعاد سازمان یادگیرنده مارسیک و واتکینز و فرسودگی شغلی مسلش) استفاده است. جامعه آماری پژوهش همه کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می باشد ... یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد بین ابعاد هفت گانه سازمان یادگیرنده و خستگی عاطفی ارتباط معنی دار و منفی وجود داشت. در بررسی ارتباط بین ابعاد سازمان یادگیرنده با بعد مسخ شخصیت بین فقط بین ابعاد «ایجاد سامانه هایی برای کسب و اشتراک یادگیری» و «فراهم ساختن رهبری راهبردی برای یادگیری» ارتباط معنی دار و منفی وجود داشت. علاوه بر این، عملکرد فردی با «ابعاد ایجاد سامانه هایی برای کسب و اشتراک یادگیری»، «توانمندسازی افراد برای رسیدن به چشم انداز مشترک»، «برقراری ارتباط سازمان با محیط»، «فراهم ساختن رهبری راهبردی برای یادگیری» و به طور کلی، یادگیری ارتباط معنی دار مثبتی وجود داشت.
ملخص الجهاز:
com تاریخ دریافت : ٩٠/٧/١٠ تاریخ پذیرش :٩٠/١٠/٢٥ چکیده هدف : هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین ابعاد سازمان یادگیرنده و فرسودگی شغلی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است .
٣. در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بین ابعاد سازمان یادگیرنده با بعد «عملکرد فردی » فرسودگی شغلی ارتباط معنی داری وجود دارد.
٤. در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بین سطوح یادگیری فردی ، گروهی ، و سازمانی با فرسودگی شغلی ارتباط معنی داری وجود دارد.
یافته ها جدول ١: فراوانی و درصد فراوانی ویژگی های جمعیت شناختی (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه اول : در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بین ابعاد سازمان یادگیرنده با بعد «خستگی عاطفی » فرسودگی شغلی ارتباط معنی داری وجود دارد.
فرضیه دوم : در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بین ابعاد سازمان یادگیرنده با بعد «مسخ شخصیت » فرسودگی شغلی ارتباط معنی داری وجود دارد.
فرضیه سوم : در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بین ابعاد سازمان یادگیرنده با بعد «عملکرد فردی » فرسودگی شغلی ارتباط معنی داری وجود دارد.
فرضیه چهارم : در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بین سطوح یادگیری فردی ، گروهی ، و سازمانی با فرسودگی شغلی ارتباط معنی داری وجود دارد.