خلاصة:
امروزه صاحبنظران مدیریت و مدیران اجرایی بر اهمیت و نقش به سزای فرهنگ سازمانی در راستای تحقق اهداف و پیشبرد امور سازمان ها واقف بوده؛ بنابراین، درصدد شناسایی و نیز چگونگی به کارگیری روش هایی مفید جهت تقویت جنبه های مثبت آن هستند. به طور کلی می توان گفت، یکی از مشکلاتی که بر سر راه مدیران سازمان ها برای شناخت ابعاد فرهنگی وجود دارد، انتخاب چارچوب مفهومی یا مدلی جامع، درست و عمیق از فرهنگ سازمانی است. به این منظور در پژوهش حاضر در آغاز به مطالعه ی گسترده ادبیات پژوهش پرداخته و بر پایه آن ابعاد و مولفه های فرهنگ سازمانی شایسته استخراج شده است. سپس به منظور تعیین میزان مناسب بودن این ابعاد و مولفه ها از نظرهای استادان و صاحبنظران مدیریت استفاده شده است. در نهایت با بهره گیری از ادبیات پژوهش و همچنین ابعاد و مولفه های شناسایی شده مدلی برای فرهنگ سازمانی شایسته در شرکت های مشتریمحور ارایه شده است.
ملخص الجهاز:
ميانگين و انحراف استاندارد مؤلفه هاي فرهنگ سازماني شايسته مؤلفه ها Χ SD مؤلفه ها Χ SD 1 نوع نگاه به مشتري 4/23 0/679 13 تقويت همکاري بين بخش ها 4/63 0/556 2 مديريت ارتباط با مشتري 4/50 0/509 14 توسعه هوش عاطفي 4/30 0/651 3 اطلاع رساني به مشتريان درونسازماني و برون سازماني 4/60 0/498 15 صداقت در گفتار و عمل 4/60 0/563 4 ارزش نهادن به نظرات مشترياندرون سازماني و برون سازمان 4/43 0/568 16 قدرشناسي و توجه به کارکنان 4/37 0/615 5 حاکم بودن عدالت رويه اي ،توزيعي و مراوده اي 4/67 0/479 17 اعتماد و خودگشودگي 4/53 0/629 6 اخلاق حرفه اي در تمام زمينه ها 4/50 0/572 18 ايجاد نگرش مثبت نسبت به تغيير 4/43 0/568 7 احساس شايستگي شخصي 4/47 0/629 19 نوآوري 4/60 0/563 8 به روز بودن دانش و مهارت 4/50 0/509 20 بهبود مستمر کيفيت 4/40 0/621 9 خلق و انتشار دانش 4/53 0/571 21 وفاداري به سازمان 4/40 0/724 10 به کارگيري دانش جديد درسازمان 4/57 0/504 22 احساس تعلق به سازمان 4/47 0/571 11 روحيه گفتگو و مباحثه 4/57 0/568 23 وظيفه شناسي و مسئوليت پذيري 4/63 0/490 12 اشاعه و تقويت تيم محوري 4/33 0/606 همان گونه که در جدول هاي ٢ و ٣ يعني جدول هاي ميانگين و انحراف استاندارد ابعاد و مؤلفه ها مشاهده مي شود، ميانگين همه مؤلفه ها از ٤ بزرگ تر هستند و اين موضوع نمايانگر تأکيد پاسخگويان بر مؤلفه هاي گفته شده است .