خلاصة:
در دیدگاه کلاسیک اصولی، رکن اصلی حجیت سیره عقلا، برخورداری از امضای معصوم است. بدین مناسبت کثیری از اصولیان موضوع معاصرت سیره عقلا با عصر معصومان را مطرح کرده اند. در این پژوهش پس از تبیین دیدگاه های سه گانه اصولیان دایر بر لزوم امضا، احراز عدم ردع، و کفایت عدم ثبوت ردع با ارائه راه حل های شش گانه کوشش شده است با تردید افکنی در شرط لزوم معاصرت سیره راهی به سوی تعمیم حجیت سیره عقلا به سیره های حادث در ادوار پس از معصومان گشوده و گامی به سوی حل معضل سیره های نوپیدا و بسط کارایی سیره در استنباط فقهی بر اساس نیازهای معاصر به پیش نهاده شود.
In the uṣūlī classic viewpoint، the major support for the authenticity of the attitude of the intellectual (sīrat al-‘uqalā) is the enjoyment of the Infallibles (ma‘ṣūmīn)'s attestation. Accordingly، a great number of legal theorists (uṣūlīs) have propounded the contemporaneity of the attitude of the intellectual with the era of the infallible. After elucidation of the three viewpoints of the legal theorists concerning the necessity of attestation، achievement of non-hindrance ، and the sufficiency of the non-affirmation of hindrance (rad‘)، this research has tried، by presenting six solutions and through casting doubt on the preconditions of the necessity of contemporaneity of attitude (sīra)، to find a way towards the generalization of the authenticity of the attitude of the
intellectual to the attitudes originated in eras following the era of the Infallible and to take a step forward in the solution of the intricate problem of newly-appeared attitudes and the expansion of the efficiency of attitude in legal inference according to contemporary demands.