خلاصة:
منطق دانان مسلمان و دانشمندان اصول فقه، چندین نوع عموم و کلیت را شناسایی کرده و آن ها را «عموم بدلی»، «عموم مجموعی» و «عموم استغراقی» نام داده اند. در این مقاله، قصد داریم با بحثی تاریخی- تحلیلی، دیدگاه های اصولیان را گردآوری و تا حد توان خویش، تحلیل کنیم. ابتدا، پیشینه بحث در آثار منطق دانان مسلمان و اصولیان متقدم را بررسی می کنیم. در این دوره، انواع عموم نه دارای اصطلاحات جاافتاده هستند و نه دارای تعریف های دقیق. در دوره دوم، که از زمان شیخ بهایی آغاز می شود و تا زمان معاصر ادامه می یابد، وضعیت کاملا متفاوت است و تعریف ها، بحث ها، و نزاع های بسیاری پیرامون انواع عموم درمی گیرد. در این مقاله، به گزارش این تعریف ها و نزاع ها، دسته بندی آنها و در برخی موارد به داوری میان طرف های نزاع می پردازیم.
Muslim logicians and the scholars of jurisprudential principles have identified several types of generalities and named them as "false generality"، "summation generality"، and "exhaustive generality". In this article، we intend to compile as per our capacity the viewpoints of the legal theorists and analyze them with a historic-analytic discourse. First، we study the historical background of the issue in the works of the Muslim logicians and early legal theorists. In this period، types of generalities have neither a well-established terminology nor accurate definitions. In the second period، which starts from the time of Shaykh Bahā’ī and continues to the present time، the situation is totally different، and many definitions، discussions، and disputations concerning
types of generalities take place. In this article، we will report on these definitions، disputations، and their categorizing، and in some cases we will judge between the disputing parties.