خلاصة:
هدف این تحقیق، مطالعه ی رابطه ی هوش فرهنگی با ویژگی های کارآفرینانه ی مدیران سازمان های غیردولتی است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی بوده و روش تحقیق از نوع هم بستگی می باشد. داده های تحقیق، از اعضای هیات موسس سازمان های غیرانتفاعی در استان تهران (244 نفر) که حداقل 3 سال سابقه ی تعامل های فرهنگی را داشته اند، با دو پرسش نامه ی جداگانه برای سنجش هوش فرهنگی و ویژگی های کارآفرینان گردآوری شده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد، رابطه ی عمیقی میان الگوی چهارعاملی هوش فرهنگی و هر یک از ویژگی های کارآفرینان وجود دارد. هم چنین از میان چهار بعد هوش فرهنگی، ابعاد رفتاری و شناختی در سطح 01/0 با کارآفرینی رابطه علی نشان دادند. بنابراین تقویت هوش فرهنگی رفتاری و شناختی می تواند به طور مستقیم بر افزایش کارآفرینی سازمانی اثرگذار باشد. این یافته ها بیان گر این است که هوش فرهنگی را می توان به عنوان یک عامل حیاتی موفقیت برای اداره کنندگان سازمان های غیردولتی به حساب آورد. نتایج این تحقیق می تواند در شناسایی ویژگی های موردنیاز برای افرادی که در تعامل های چندفرهنگی درگیر هستند، به کار گرفته شود و ایده ی جدیدی برای مطالعه های دانشگاهی و تجربه های عملی در حوزه ی فرهنگ مطرح کند.
The purpose of this paper is to examine the relationship between cultural quotient or intelligence (CQ) and entrepreneurial characteristics in non-governmental organizations (NGOs). The research is done on the basis of the correlational method. Data are gathered from 244 founders of NGOs in the Tehran Province and two questionnaires are distributed to measure the CQ and entrepreneurial characteristics. The results show that there are deep relationships between the four-factor model of CQ and all dimensions of entrepreneurial characteristics. Accordingly، ¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬the behavioral CQ and cognitive CQ demonstrate a causal relationship with entrepreneurial characteristics at 0.01 levels. Therefore، promoting the behavioral and cognitive CQ has a direct effect on entrepreneurship. This paper indicates that CQ can be considered as a vital factor for successful management of an NGO. These results can also be used to explore the necessary characteristics for multicultural workplace. Additionally، this paper introduces a new idea for academic studies and practicable cultural experiences.
ملخص الجهاز:
باید توجه داشت که به دلیـل وجـود مخـاطره هـای فـراوان در مراحـل اولیه ی ایجاد یک سازمان ، نیاز به هم دلی و درک مشترک ، میان ذی نفعان بیش تر می باشد؛ این در حالی است که افزایش تنوع فرهنگی ، قـومی و نـژادی بـه صـورت بـالقوه مـی توانـد انـسجام گـروه اولیـه ی کارآفرینـان را کـاهش دهـد & Feagin ;١٤٢ .
در این راسـتا، پیش از این ، قابلیت هایی مانند هیجان پـذیری ، هـوش اجتمـاعی و هـوش هیجـانی بـه عنـوان قابلیت های مورد نیاز کارآفرینان برای شـناخت عوامـل ادراکـی مطـرح و تاییـد شـده بـود (هادی زاده مقدم و همکاران ، ١٣٨٨، ص ١٤٠)، امـا در اختیـار داشـتن ایـن هـوش تنهـا در محیط های ایستای فرهنگی کفایت مـی کنـد و در صـورت افـزایش تنـوع فرهنگـی ، هـوش هیجانی به تنهایی پاسخ گوی پویایی های حوزه ی فرهنگ نیـست ,٢٠١٠ ,Abbasalizadeh .
هم چنین این مطالعه ها، براسـاس ویژگـی هـای فرهنـگ ملـی تـدوین شـده اسـت و تفـاوت خرده فرهنگی درون یک ملت ، کـشور یـا قـوم را در نظـر نمـی گیـرد ( ,Peterson &Lee .
در حـالی کـه بـا اسـتفاده از الگوهـای چندبعـدی هـوش فرهنگـی می توان با شناخت ایـن تفـاوت هـای فـردی ، برنامـه ای هدفمنـدتر و جـامع تـر تـدوین کـرد (١٠٢ p ,٢٠٠٤ ,Peterson &Earley ).
بـرای مثـال ، یافته های مطالعه ای که بر روی شرکت های کوچک و متوسط در صنعت نفت ایـران انجـام شده است نیز بیان گر وجـود روابـط علـی میـان برخـی ابعـاد هـوش فرهنگـی بـا رفتارهـای کارآفرینانه ای مانند ابتکار عمل و شناسایی فرصت ها می باشد( ,Abbasalizadeh &Naeiji .