خلاصة:
طی سالهای اخیر توجه به کیفیت آموزش از جمله دل مشغولی های تصمیمگیران نظام آموزشی بوده است. برای دستیابی به کیفیت آموزش در فرآیند برنامه ریزی آموزشی، تشخیص نقاط قوت و ضعف نظام از طریق تحلیل هر یک از اجزای آن لازم میباشد. با توجه به اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای در نظام آموزش متوسطه کشور، آگاهی از کیفیت این گونه آموزش ها ضروری است. بنابراین بررسی کارآیی درونی این آموزش ها برای تمامی سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزشی حائز اهمیت است. در این تحقیق به بررسی کارآیی درونی آموزش متوسطه فنی و حرفه ای شهرستان شهرکرد پرداخته شده و شاخص های مورد بررسی آن پوشش تحصیلی، نرخ های قبولی، ترک تحصیل و ماندگاری ، نسبت اتلاف، ضریب کارآیی و میانگین طول تحصیل بوده است. روش تحقیق توصیفی ـ ارزشیابی بوده است. جامعه آماری تحقیق کل دانش آموزان آموزش متوسطه فنی و حرفه ای شهرستان شهرکرد (10164 نفر) در دوره مورد بررسی بوده و کل جامعه آماری به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات مورد نیاز پرونده تحصیلی دانش آموزان و فارغ التحصیلان، پایگاه اطلاعات نظام هماهنگ رایانه ای و دفاتر آمار موجود در سازمان آموزش و پرورش استان، ناحیه ها و واحدهای آموزشی شهرستان بوده است. یافته های تحقیق نشان میدهد که پوشش تحصیلی آموزش متوسطه فنی و حرفه ای در دوره مورد بررسی نسبت به کل آموزش متوسطه شهرستان 1/14 درصد، نرخ قبولی 77/75 درصد، نرخ ترک تحصیل 68/33 درصد، نرخ ماندگاری 32/66 درصد، نرخ فارغ التحصیلی 7/51 درصد، نسبت اتلاف 43/1، ضریب کارایی 7/0 و میانگین طول تحصیل 56/3 سال بوده است.
The quality of education has been at the center of decision maker’s concerns during recent years. To achieve educational quality in the process of educational planning، it is necessary to recognize the strengths and weaknesses of educational system. This study has examined the internal efficiency of technical and vocational education of high school’s in shahr-e-kord. To do so، educational covering rate، promotion rate، dropout rate، suruival rate، graduation rate، wastage ratio، coefficent of efficiency، and average of academic period، have been studied as internal efficiencies indicators.
The descriptive – evaluation approach has been used in this study. The statistical population has been all of the technical and vocational high school’s students(10146 persons) in shahr-e-kord. For gathering information in this study، we have got help from educational files، database information and statistics year books available in shahr-e-kord.
The findings of the study have showed that the educational covering rate of technical and vocational education was 14/1 percent of total secondary education، the promotion rate was 75.77 percent، the dropout rate was 33.68 percent، the survival rate was 66.32 percent، the graduates rate was 51.7 percent،
the wastage ratio was 1.43، coefficient of efficiency was ./7 and the average of academic period was 3.56 years.
ملخص الجهاز:
در اين تحقيق به بررسي کارآيي دروني آموزش متوسطه فني و حرفه اي شهرستان شهرکرد پرداخته شده و شاخص هاي مورد بررسي آن پوشش تحصيلي , نرخ هاي قبولي , ترک تحصيل و ماندگاري ,نسبت اتلاف , ضريب کارآيي و ميانگين طول تحصيل بوده است .
يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که پوشش تحصيلي آموزش متوسطۀ فني و حرفه اي در دوره مورد بررسي نسبت به کل آموزش متوسطۀ شهرستان ١٤/١ درصد، نرخ قبولي ٧٥/٧٧ درصد، نرخ ترک تحصيل ٣٣/٦٨ درصد، نرخ ماندگاري ٦٦/٣٢ درصد، نرخ فارغ التحصيلي ٥١/٧ درصد، نسبت اتلاف ١/٤٣، ضريب کارايي ٠/٧ و ميانگين طول تحصيل ٣/٥٦ سال بوده است .
جامعۀ آماري تحقيق کل دانش آموزان مشغول به تحصيل در پايه هاي دوم و سوم آموزش متوسطۀ شاخه فني و حرفه اي شهرستان شهرکرد (١٠١٦٤ نفر) طي سال هاي ٨٠ـ١٣٧٥ بوده است و کليۀ جامعۀ آماري به عنوان نمونۀ آماري به صورت سرشماري مورد بررسي قرار گرفته شده است .
سئوال دوم : نرخ هاي قبولي، ترک تحصيل ، ماندگاري، نسبت اتلاف و ضريب کارآيي آموزش متوسطۀ شاخۀ فني و حرفه اي شهرستان شهرکرد چقدر است ؟داده هاي مربوط به اين سئوال در جدول زير آورده شده است .
ميانگين طول تحصيل دانش آموزان متوسطۀ فني و حرفه اي استان اصفهان طبق تحقيق فاتحي ، (١٣٨١) ٣/٣٧ براي دختران ٣/٢٢ و پسران ٣/٤٧ سال بوده است .
z٤١٢١c ذw٤١ ̧٤⁄١ه م jف و٤٣e ب ن ه ٢⁄١٢ب ي j vف و٤٣eه ~٢⁄١ه ٤١e w£çvک v÷ةwک wç Šظ w Š IL٢١١٣٧٥٧٩° ~×ه v.