خلاصة:
پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه ها ونظرات مدیران مدارس و دبیران تربیت بدنی دبیرستان های دخترانه شهر اصفهان نسبت به درس تربیت بدنی در سال تحصیلی 83-82 پرداخته و 6 محور اصلی: برنامهریزی آموزشی، نظارت و ارزشیابی، بخشنامهها و آئیننامهها، مسابقات ورزشی، امکانات و هزینهها و پوشش دختران را در رابطه با این درس مورد بررسی قرار داده است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و ابزار تحقیق 2 پرسشنامه 34 سوالی محقق ساخته با پایائی 85/0 برای مدیران و 88/0 برای دبیران بوده، جامعه و نمونه آماری یکسان و شامل کلیه مدیران مدارس و دبیران تربیت بدنی دبیرستان های دخترانه شهر اصفهان بوده است. نتایج حاصل در محورهای مورد نظر در ارتباط با درس تربیت بدنی عبارتند از: نگرش مدیران و دبیران نسبت به برنامهریزی آموزشی مدرسه، بخشنامهها و آئین نامهها، امکانات و هزینهها، مطلوب و بیش از حد متوسط است. نگرش مدیران و دبیران نسبت به نظارت و ارزشیابی در درس تربیت بدنی ضعیف و کمتر از حد مطلوب است. نگرش مدیران نسبت به مسابقات ورزشی مطلوبتر و مثبتتر از نگرش دبیران ورزش نسبت به مسابقات است. نگرش مدیران و دبیران نسبت به تغییر پوشش فعلی دختران در ساعت ورزش و جایگزینی پوششی مناسب، بیش از حد متوسط و مطلوب است.
The present study examines principals and physical education teachers views and opinions about physical education course in academid year 2003 –2004.It has six main aspects،which are as follows.Educational planning ،supervision and evaluation، directives and regulations ،sports matches ،facilities ،costs and girls uniforms .The above mentioned items have been reviewed related to the course.Reaserch method is descriptive measurement by using the instrument of two questionnaire forms with 34 questions .The reliability for principals is %85 and for teachers is %88 .Statisical universe and sample have been The same concludindg principals and physical education teachers in girls high school .The obtained consequences are as follows:
- Principals and teachers attitudes toward school educational planning،directives،regulations،facilities and costs are desiable and more than average limit
Principals and teachers attitudes about supervision and evaluation in physical education course are weak and lower than desirable than physical education teachers
Principals and teachers attitudes about change in current girls uniform in physical education sessions for the proper clothes are more than average limit and it is desirable.
ملخص الجهاز:
بررسي نگرش مديران مدارس و دبيران تربيت بدني دبيرستانهاي دخترانه شهر اصفهان نسبت به درس تربيت بدني و ارائه راهکارهاي مؤثر در اين زمينه بتول سنجري*، دکتر مسعود نادريان **و دکتر غلامرضا احمدي *** چکيده پژوهش حاضر به بررسي ديدگاه ها ونظرات مديران مدارس و دبيران تربيت بدني دبيرستان هاي دخترانه شهر اصفهان نسبت به درس تربيت بدني در سال تحصيلي ٨٣-٨٢ پرداخته و ٦ محور اصلي : برنامه ريزي آموزشي ، نظارت و ارزشيابي، بخشنامه ها و آئين نامه ها، مسابقات ورزشي، امکانات و هزينه ها و پوشش دختران را در رابطه با اين درس مورد بررسي قرار داده است .
اين مشکلات ممکن است به عوامل مختلفي مربوط شـود کـه محقـق در راستاي همين اهداف بر آن شد تا با بررسي نگـرش مـديران مـدارس و دبيـران تربيـت بـدني دبيرستان هاي دخترانه شهر اصفهان نسبت به درس تربيت بـدني در سـال تحـصيلي ٨٣-٨٢در زمينه هاي : برنامه ريزي آموزشي مدرسه ، بخشنامه ها و آئين نامه ها، امکانات و هزينه ها، مـسابقات ورزشي، پوشش دختران ، نظارت و ارزشيابي، جايگاه اين درس در مدارس و راهکارهاي مناسب جهت بهبود کمي و کيفي اجراي آن را مشخص کند.
5 4 3 2 1 0 دبيران تربيت بدني مديران نمودار ١:مقايسه ميانگين نمره نگرش مديران مدارس و دبيران تربيت بدني در ٦ مؤلفه مورد نظر بحث ونتيجه گيري يافته هاي حاصل از پرسشنامه درمورد پرسش اول تحقيق نشان داد که نگـرش مـديران در مؤلفه هاي بخشنامه ها و آئين نامه ها،مسابقات ورزشي ، امکانات و هزينه هاو تغيير پوشش دختران بيش از حد متوسط و در حد مطلوبي است ورضايت مديران را در حد مطلوب جلب مـيکنـد ولي در مؤلفۀ نظارت و ارزشيابي نسبت به درس تربيت بدني نگرش آنها کمتراز حد متوسـط و در حد ضعيفي است به عبارت ديگر مديران در اين زمينه رضايت کـافي ندارنـد.