خلاصة:
به دنبال ضرورت تأمین رضایت مشتری از نهادهای خدمات رسانی جامعه و شبکه توزیع
کالاها، بررسی وضعیت فروشگاه زنجیرهای رفاه اصفهان از دیدگاه مشتری محور بودن آن
به عنوان هدف اصلی تحقیق حاضر انتخاب گردید و این پژوهش که به صورت میدانی انجام
گرفته است، با توزیع کردن پرسشنامه به بررسی خصوصیات مشتریان و ویژگیهای ارزشی
آنان پرداخته است.نتایج حاصله از پرسشنامههای توزیع شده در بین مشتریان، به دو سؤال اصلی تحقیق
عبارت از 1.ویژگیهای مشتریان فعلی چگونه است و 2.چه عواملی از دید مشتریان
جنبههای ارزشی دارند، پاسخ میدهد.بررسی ویژگیهای مشتریان نشان میدهد که تعداد
مشتریان مرد تقریبا چهار برابر تعداد مشتریان زن و غالبا در رده سنی 20 تا 30 ساله
هستند، تعداد خانوار آنها اغلب 3، 4، 5 و یا 6 نفره است.98 درصد مشتریان باسواد
هستند و از این تعداد 72 درصد دارای مدرک دیپلم و یا بالاتر از دیپلم میباشند.شغل
اکثر آنها در دو بعد مشاغل آزاد و مستخدمین سازمانهاست که بهطور متوسط درآمدی بین
50 تا 60 هزار تومان در ماه کسب میکنند.به رغم علاقه مشتریان، تعداد کمی از آنها
سهامدار فروشگاههای زنجیرهای رفاه هستند.خریداران معمولا به صورت هفتگی یا ماهانه
و به شکل حضوری خرید میکنند و اکثریت مشتریان را ساکنان بومی شهر اصفهان تشکیل
میدهند که فاصله محل سکونتشان تا فروشگاه حداکثر تا شعاع 5 کیلومتری است.بررسی جنبههای ارزشی از دیدگاه مشتریان فعلی فروشگاه زنجیرهای رفاه نیز نشان
میدهد که مشتریان بهطور نسبی از امکانات داخلی فروشگاه، وضعیت بهداشتی، سیستم
خرید، کیفیت اجناس(به نسبت قیمت آن)در مقایسه با کالاهای مشابه
خارج فروشگاه، تنوع اجناس، نحوه عرضه محصولات، شبانهروزی بودن فروشگاه، سیستم
کنترل مشتریان و سیستم پرداخت به شکل فعلی، رضایت داشته و نسبت به وجود برچسب قیمت،
بروشور داشتن کالاها، مشخص بودن تاریخ تولید و انقضا برای اجناس فاسدشدنی، پایینتر
بودن قیمت کالاها نسبت به خارج از فروشگاه، ضمانت پس از فروش برای کالاها و جایگزین
کردن سریع کالاها در هنگام خالی شدن غرفهها، رضایت کمتر و نسبت به اصلاح آن تأکید
نمودهاند.به عبارتی، چون از بین جنبههای قید شده در پرسشنامه، درصد بیشتری از
عوامل رضایت مشتریان حاصل شده است، میتوان چنین نتیجه گرفت که فروشگاه زنجیرهای
رفاه اصفهان، نسبتا مشتری محور میباشد.
ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 4-توزیع فراوانی و درصد وضعیت درآمدی خانوار نظر به اینکه بیشترین فراوانی برابر با 32% فراوانیهای اعلام شده، متعلق به گروه درآمدی 50 تا 40 هزار تومان در ماه است و همچنین با توجه به ارزشگذاری طبقات درآمدی براساس محاسبات انجام شده(02/3- X و 98/1- S )، مندرجات جدول فوق بیانگر این نکته است که متوسط درآمد مشتریان (به شکل خانوار)این فروشگاه بین 50 تا 60 هزار تومان در ماه میباشد(به عبارتی 02/3- X معرف تقریبی طبقه سوم درآمدهاست)، حدود 55% از مشتریان، درآمدی زیر 50 هزار تومان در ماه دارند و در اینجاست که قیمت اجناس و کیفیت آنها نقش مهمی بازی نموده و علت اهمیت ویژگیهای مشتریان مشخص میگردد.
جدول 5-میانگین و انحراف معیار فراوانی پاسخهای سؤالات پرسشنامه (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول(5)نشان میدهد که مشتریان، بهطور نسبی از امکانات داخلی فروشگاه، وضعیت بهداشتی آن، سیستم خرید، کیفیت اجناس به نسبت قیمت آن در مقایسه با کالاهای مشابه خارج از فروشگاه، تنوع اجناس، نحوه عرضه محصولات، شبانهروزی بودن فروشگاه، سیستم کنترل کردن مشتریان و سیستم پرداخت به شکل فعلی آن رضایت داشته و نسبت به وجود برچسب قیمت، بروشور داشتن کالاها، مشخص بودن تاریخ تولید انقضاء برای اجناس فاسدشدنی، پایینتر بودن قیمت کالاها در هنگام خالی شدن غرفهها، رضایت کمتر داشته و نسبت به اصلاح آنها تأکید نمودهاند."