خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع مشکلات یادگیری در دانشآموزان پایههای دوم تا پنجم دوره ابتدایی استان گیلان انجام شده است. روش نمونهگیری پژوهش، سهمیهای و مبتنی بر نظر کارشناسان دوره ابتدایی ادارات آموزش و پرورش چهار شهر تالش، رشت، صومعهسرا و لاهیجان بوده است. در ابتدا 921 نفر دختر و پسر پایههای دوم تا پنجم پایه ابتدایی ، با آزمون طرح دیداری ـ حرکتی بندرگشتالت به منظور غربالگری دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری از دانشآموزان عادی آزمایش شدند. به موازات اجرای آزمون غربالگری، معلمان مربوطه در کلاسهای خود با استفاده از کاربرگ ارزیابی مشکلات یادگیری به منظور سنجش غیررسمی به شناسایی دانشآموزان مشکوک به مشکلات یادگیری پرداختند. سپس با انجام مقیاس تجدید نظر شده وکسلر کودکان (WISC-R) در خصوص 103 نفر دانشآموز دختر و پسر پایههای دوم تا پنجم معرفی شده توسط معلمان ، 73 نفر دارای مشکلات ویژه یادگیری شناخته شدند.نتایج نشان داد که آزمون طرح دیداری ـ حرکتی بندرگشتالت برای غربالگری مشکلات یادگیری ابزار کاملا مناسبی نمیباشد؛ زیرا قادر به تفکیک عملکرد دختران عادی و آنانی که دارای مشکلات یادگیریاند از یکدیگر نبوده و در مورد پسران نیز فقط در پایههای دوم و سوم قادر به تفکیک بوده اما در دو پایه چهارم و پنجم عملکرد متفاوت پسران را مشخص نمیکند.هر چند درصد شیوع مشکلات یادگیری در پسران بیشتر از دختران بوده است، اما این تفاوت از لحاظ آماری در هیچ یک از پایههای تحصیلی معنیدار نبوده است.بررسی مشکلات حوزههای یاد شده نشان میدهد که درصد وجود مشکلات یادگیری گزارش شده دانشآموزان دختر در برخی از پایهها به مراتب از مشکلات پسران بیشتر بوده است.
ملخص الجهاز:
" ارسال مطلب به این نشریه به معنای اعطای حق امتیاز به نشریهی تعلیم و تربیت استثنایی است و هیأت تحریریه حق دارد به نحو مقتضی در آن دخل و تصرف کند یا آن را در مجموعههای دیگر زیرنظر این سازمان به چاپ برساند.
اگر مطلب از کتاب ترجمه شده باشد، مانند نمونهی زیر عمل کنید: ورلز، دیوید (بیتا) امداد معلولین: راهنمایی برای مددکاران اجتماعی ، کارکنان توانبخشی و خانوادهها.
اگر مطلب از مجلهی فارسی ذکر شده باشد، مانند نمونهی زیر عمل کنید: علیلو، مجید (1380).
ب - منابع خارجی اگر مطلب از کتاب خارجی ذکر شده است اینگونه عمل کنید: Seifert, T.
html دو ) مقالههای پژوهشی در تهیه و ارسال مقالههای پژوهشی 4 بخش زیر را رعایت کنید: 1- مقدمه: در این بخش، پژوهشگر باید ضمن اشاره به زمینه و خاستگاه پژوهش، مفاهیم اصلی موجود در پژوهش خود را توضیح دهد، سپس براساس « مسأله » ای که مایل به بررسی است، تبیینکند."