خلاصة:
اختلال بیش فعالی به عنوان یک الگوی تکانشگری و بی توجهی توصیف شده است که غالبا قبل از 7 سالگی شروع می شود. پژوهشگران معمولا در تشخیص این اختلال از گزارش های معلمان استفاده می کنند. چرا که اکثر اولیا و مربیان به دلیل آشنا نبودن با ریشه ی مشکلات رفتاری و نیازهای عاطفی، رفتاری و آموزشی این کودکان معمولا در تعامل و آموزش آنها با مشکلات متعددی روبرو می شوند. هدف ارائه ی راه کارهای پیشنهادی برای تعامل مطلوب اولیا با کودکان بیش فعال در خانواده و معلمان در کلاس درس در رابطه با نیازهای تحصیلی خاص آنان، نقش بازی در کاهش اختلالات بیش فعالی، کلاس مناسب برای کودکان و آموزش مدیریت خشم می باشد.نتایج حاصل از پژوهش ها نشان می دهد که با وجود پیشرفتهای زیست شناختی و پزشکی، والدین و معلمان که در تعامل زیاد با کودکان بیش فعال هستند، جایگاه و اهمیت ویژه خود را در ایجاد تمرکز، کاهش علائم تکانشگری به دور از هرگونه برچسب زدن به کودک و کنترل این اختلال دارند. این مقاله راهنمایی برای اولیا و مربیان در جهت بهبود عملکرد آنان در تعامل با کودکان بیش فعال است تا این کودکان بتوانند با بازخورد مناسبی که از تعامل با محیط و افراد آگاه دارند، استعدادهای خود را پرورش دهند، از توانایی های خود استفاده کنند و از موجودیت خود خشنود باشند.
ملخص الجهاز:
"با توجه به مختل شدن کارکرد خانواده و محیط آموزشی که کودک در آن آموزش میبیند و تاثیرپذیری کودکان از رابطهی بین خود با اولیا و مربیان و همچنین ایجاد اختلال در روابط با هم سالان، این مطالعه در راستای احساس نیاز به آموزش اولیا و مربیان با هدف تغییر در نگرش آنها ارائهی راهکارهایی در جهت ایجاد مهارت و توانمندی لازم در جهت تعامل هر چه بهتر و بهبود کارکرد هر یک از دو نهاد مدرسه و خانواده انجام شده است.
1 Conduct disorder Brown Munden Ramsay&Russell Family function Lerner&Lowental 10- پاسخ سریع قبل از شنیدن سوال به طور کامل 11- رعایت نکردن نوبت 12- حواس پرتی در اثر محرک های بیرونی 13- سر و صدای زیاد هنگام بازی کردن 14-گوش ندادن به صحبت دیگران در اثر بی توجهی 15- سرپا بودن در اکثر موقعیتها 16- اشتباه مکرر در اثر بیدقتی 17- قطع صحبت یا مداخله در کار دیگران 18- خارج شدن از صندلی بدون اجازه 19- اشکال در برقراری ارتباط با هم کلاسی ها و در نتیجه عدم پذیرش از جانب همسالان 20- اختلال در یادگیری و انجام چند کار با یکدیگر اولیا و تعامل با کودکان بیش فعال: تاثیر نقش عوامل ژنتیکی- خانوادگی در ارتباط با نقص توجه بیش فعالی یکی از طرحهای کلیدی در درمان آن است.
پژوهشی که بارکلی در سال (2000) به منظور بررسی تاثیر مهارتهای فرزند پروری بر اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی انجام داده بیانگر این است که گرچه رفتارهای منفی مانسبت به فرزند مبتلا به این اختلال علائم و نشانههای این اختلال را تشدید میکند، ولی صرفا دلیل ایجاد آن نیست (بارکلی،2000) و میتوان نتیجه گرفت که این روابط نامناسب بین والدین و کودک بیش فعال به صورت یک دور باطل رخ میدهد (لیفور،هارولد و تپر 2 ،2008)."