خلاصة:
محتوای کتاب درسی تازه منتشر شده تاریخ شناسی دوره پیش دانشگاهی، موضوعاتی هم چون ادبیات، هنر، و انسان را دست مایه طرح بسیاری از مباحث اساسی قرار داده است و ارتباط تاریخ با این علوم را به منزله جایگاهی مهم و حساس در آگاهی از حقایق و برخورداری از نگرشی نو برای مخاطبان اصلی خود قلمداد کرده است. ازآن جاکه دانش آموزان در زندگی واقعی با تمامی موضوعات به شکل یک پارچه مواجه می شوند، رویکرد تلفیقی در این کتاب می تواند درهای نوینی را از منظر تاریخ و تاریخ نگاری پیش روی آنان بگشاید تا آنان نیز هویت خود را با الهام از ارزش های اصیل بازخوانند و بازسازند. لذا محتوای این کتاب پس از تدوین و قبل از ورود به عرصه های آموزش از دیدگاه صاحب نظران و دبیران مجرب درس تاریخ بررسی شد و یافته های حاصل از آن بسترهای تازه ای را برای بازنگری، تغییر، و قرارگیری در فرایند یاددهی ـ یادگیری فراهم ساخت. گفتنی است این کتاب در مقایسه با سایر کتاب های همانند خود با رویکرد نوینی تدوین شده است و تناسب محتوای آن با مولفه های مندرج در راهنمای برنامه درسی مربوط و نیز نارسایی های احتمالی و نقاط قوت مورد سوال بوده است. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات مورد نظر از پرسش نامه بازپاسخ (با رویکرد کیفی) و مصاحبه نیمه ساختاری استفاده شده است که با استناد به یافته های پژوهش می توان گفت منابع گوناگون اطلاعاتی در برخی از مولفه ها، نظر انتقادی و اصلاحی داشته اند و درخصوص برخی دیگر از منظر تایید سخن گفته اند.
In the newly published textbook of historiology for pre-university students، subjects like literature، art، and mankind have been used to introduce and discuss many of the fundamental topics in the field. It has been mentioned that the connection between history and these sciences has an important and delicate role in informing the readers about the truths، providing them with a new insight. Since in real life situations، students’ account of different subjects is holistic، this integrated approach in the newly published book can open their eyes to new perspectives، and also provide them with new opportunities regarding history and historiography. In this way، they can recall and reconstruct their roots and identity inspired by noble values.
Therefore، the book has been reviewed by some of the opinion holders and experienced teachers after the book was written، and before its use in educational settings as a textbook. These reviews provided new insight into how it can be revised in order to be more effective and proper in the teaching-learning process. It is worth to mention that comparing to the other books in the field، this book benefits from a new approach and its content and the number of pages are compatible with the syllabus guideline. Furthermore، notable weak or positive points have been considered. In this study، data gathering has been done through open-ended questionnaires and interviews. In general، the results
Reflect some positive and some negative reviews، and in some cases constructive suggestions are introduced.
ملخص الجهاز:
پژوهش نامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، سال یازدهم ، شمارٔە دوم ، پاییز و زمستان ١٣٩٠ تناسب میان روش های یاددهی ـ یادگیری و ابزارهای ارزش یابی پیشرفت تحصیلی هرچند به نظر می رسد اکثر دیدگاه هـا روش هـای ارزش یـابی را بـا محتـوای برنامـه ماننـد ارزش یابی تشخیصی : توجه به تحلیل ذهنی دانش آموز و ضروری ترین مقدمات برای ارائـۀ درس ازسوی معلم ؛ ارزش یابی تکوینی : مهم ترین نوع ارزش یابی و امکان مشارکت بیش تـر دانش آموزان در فعالیت ها؛ ارزش یابی پایانی : نظارت بـیش تـر بـر امتحـان و اعمـال سـلیقۀ محدود ازطریق برگزاری هماهنگ منطقه ای متناسب دانسته اند، نکاتی را نیـز بـرای اجـرای بهتر روش های ارزش یابی به منظور بهبود فرایند آموزش ، برشمرده و تذکر داده اند که به این موارد اشاره می شود: ارزش یابی تشخیصی : بی نیاز بـه ایـن روش بـه سـبب نیازنداشـتن بـه پیش زمینه های مباحث مطرح شده و به کارگیری این روش همراه با روش هـای علمـی روز؛ ارزش یابی پایانی : ضرورت برگزاری آزمون نهایی ، تعیین کنندٔە نمرات دانش آموزان ازطریـق ارزش یابی تکوینی و پایانی و شیؤە طراحی سؤال به منزلۀ نکته ای مهم ؛ آزمون کتبی : رعایت قواعد طراحی سؤال برای تسری به مدارس ؛ عملکرد دانش آموز: درنظرگرفتن آن هم ردیف آزمون کتبی ، نحؤە نهادینه و قانون مندکردن آن در کـلاس و قائـل شـدن امتیـاز ویـژه بـرای فعالیت های تحقیقی دانش آموزان به منظور ترغیب آنان .