خلاصة:
امروزه از نظر تحقیقـاتی کـشور در موقعیـت نـادری اسـت کـه در آن تمـامی انگیزهها و اهداف جهت انجام تحقیقات، مفهومی عینـی بـه خـود گرفتـه اسـت و نیازهای مختلف فرهنگی ، سیاسـی ، نظـامی ، اقتـصادی و غیـره همگـی حـاکی از ضرورت تحقیق و توسعه در ابعاد کاربردی ،بنیادی و توسعه ای می باشند و طبیعتـا بر آورده کردن این همه نیازهای متنوع و گوناگون و بـویژه مـوارد خـاص کـه بـا استقلال و دفاع ملی ، فرهنگی کشور گره خورده ، بهسازی و توسعه مراکز تحقیقات «ملی _ فرهنگی » را طلب می نماید . در عین حال گـسترش خطـوط ارتبـاطی بـین تحقیقات و تولید بایستی از وظایف اصلی محققین و افراد علمی باشد. به دلیل جایگاه قم ، حوزه علمیه و مراکز پژوهشی وابسته ، همـة چـشم هـا در حل ریشه ای مشکلات به این مراکز دوخته شـده اسـت امـا چنـین انتظـاری بـا ساختارموجود آنها سـازگار نیـست ، مگـر آنکـه بـه نـوعی بررسـی مـشکلات و نارسایی های موجود در این مراکز، که عمدتا مدیریتی است ، مورد ارزیـابی قـرار گرفته و زمینه های هماهنگی آنها و در نتیجه ازدیاد اثربخشی و کارآیی و کـاهش اتلاف منابع فراهم گردد. از آنجا که کیفیت اثربخـشی یـک سـازمان و بخـصوص اثربخـشی مـدیریت سازمانها، بیش از هر امری منوط و وابـسته بـه شاخـصها و تناسـب منطقـی ایـن شاخصها با ماهیت سازمان و مدیریت حاکم بر آن می باشـد، ایـن تحقیـق بـر آن است که ضمن بررسی ابعاد مختلف اثربخشی مدیریت در مراکـز پژوهـشی قـم ، شاخصهایی که می توانند این اثربخشی را ارزیابی نماینـد را احـصاء و سـپس در قالب «مدل اثربخشی مدیریت مراکز پژوهشی قم » ارائه نماید.
ملخص الجهاز:
"جدول (١١): شاخص های سنجش اهداف فراسازمانی (رجوع شود به تصویر صفحه) ١٣/٤/٣ ـ بررسی سؤال فرعی سوم (فرآیندها) سؤال فرعی سوم این تحقیق عبارت است از این که «مؤلفه ها و شاخص هـای اثربخشی مدیریت مراکز پژوهشی اسـتان قـم در رابطـه بـا فرآینـدهـا کدامنـد؟» مؤلفه های مهمی که در اثربخشی فرآینـدها و بـه تبـع آن اثربخـشی مـدیریت در مراکز پژوهشی مؤثرند، عبارتند از: الف ـ فرهنگ سازمانی از شاخص های مربوط به فرهنگ سازمانی شاخص های ٤٥، ٤٦، ٤٧، ٤٨ و ٥٠ بر اساس مصاحبه ها و پرسشنامه های باز بدست آمده و منشأ شاخصهای ٤٤ و ٤٩ هم مصاحبه و هم منابع مکتوب می باشد .
جدول (١٣): شاخص های سنجش روشها، رویه ها و مقررات (رجوع شود به تصویر صفحه) ١٣/٤/٤ ـ بررسی سؤال فرعی چهارم(منابع انسانی ) سـؤال فرعـی چهـارم ایـن تحقیـق عبـارت اسـت از ایـن کـه «مؤلفـه هـا و شاخصهای اثربخشی مدیریت مراکز پژوهشی استان قم در رابطه با منـابع انـسانی کدامند؟» ١٣/٤/٤/١ ـ شاخصهای سنجش به کارگیری نیروی انسانی برای سنجش اثربخشی به کارگیری نیروی انسانی در مراکز پژوهشی ، با توجه به ماهیت و فرآیند این وظیفه مدیریت ، می توان از شـش شـاخص کلـی «جـذب محققین توانمند ومتعهد»، «به کارگیرمناسب محققین »، «حمایـت هـای سـازمانی »، «ارزیابی عملکرد» و «آموزش و بهبود محققین » استفاده نمود، باتبیین هـر یـک از این شاخص ها، در مجموع ٢٣ شاخص و ملاک نهایی بدست می آید: الف ـ جذب محققین توانمند و متعهد: از شاخص های مربوط به جذب محققین توانمند و متعهد شاخص های ٦٧ تـا ٧٠ و ٧٢ تا ٧٤ بر اساس مصاحبه ها و پرسشنامه های بـاز بدسـت آمـده و منـشأ شـاخص ٧١ هـم مـصاحبه و هـم منـابع مکتـوب مـی باشــد ."