خلاصة:
زمینه: پژوهش بر حافظه به منظور موفقیت فراگیران در بازیابی مطالب در هنگام آزمون، نتایج مفیدی در بر داشته است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سه عامل نوع سئوال، سطح پردازش سئوال و نوع بافت مفهومی سئوال بر عملکرد حافظه دانشجویان است. روش:جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز بوکان در ترم پاییز سال 1390 بود. تعداد 128 نفر به صورت تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شده و به هشت گروه 16 نفری منتسب شدند. تفاوت معنی داری از نظر آزمون حافظه وکسلر در بین هشت گروه وجود نداشت. طرح تحقیق آزمایشی با سه عامل و هر کدام در دو سطح بود. ابزار تحقیق استفاده از هشت آزمون محقق ساخته بود که از متنی آموزشی در مورد فیزیک کوانتومی(به جهت ناآشنا بودن برای دانشجویان) استخراج شد. روایی و پایایی متن و آزمون ها به تایید رسید. یافته ها: نتایج نشان داد که اثر عامل سطح پردازش معنی دار بود5 0/ 0 > &567 /5 =f ) ولی عامل های نوع سئوال(05 / 0 < P & و نوع بافت(05/0 P>& 191/1f=) به تنهایی معنی دار نبودند. همچنین اثر تعاملی نوع سئوال و بافت مفهومی(05/0> P& 635/4f= ) و اثر تعاملی نوع بافت و سطح پردازش (01/0> P & 362/7f= ) معنی دار بود. بحث و نتیجه گیری: نتیجه این که بهتر است برای آزمون های بازشناسی از سئوالات بافت مفهومی درونی و برای سئوالات یادآوری از سئوالات بافت مفهومی بیرونی استفاده کرد ولی سطح پردازش در هر صورت عمقی باشد بهتر است.
Researches on memory have had useful findings in helping the learners to successfully retrieve materials during examination. Objectives: The present paper aimed to examine the effect of question type، the level of processing and the conceptual context of the question on students' memory performance. Methods: Using clustered random sampling، 128 subjects were selected from among Boukan Payame Noor University students in the fall semester of the educational year 1390 (2011). They were divided into 8 groups; each including 16 students. There was no significant difference in the results of Wechsler's Clinical Memory test among the 8 groups. The factorial design involved 3 factors، each at 2 levels. The research instrument was 8 researcher-made tests extracted from educational texts on quantum physics (which is a subject unfamiliar to the students). Validity and reliability of the text as well as the test was confirmed. Results: The results showed that the effect of processing level was significant (P<0.05& f=5.567). However، question type (P>0.05 & f=0.105) and conceptual context of the question (P>0.05 & f=1.191) were not independently significant. Moreover، the interaction between conceptual context and type of the question (P<0.05 & f= 4.635) as well as the interaction between the conceptual context and the level of processing (P<0.01& f=7.362). Conclusion: Research findings confirmed that it is better to use questions with internal conceptual context in recognition tests and to use questions with external conceptual context in review tests. However، a deeper level of processing is always preferred.
ملخص الجهاز:
"هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سه عامل نوع سئوال(یادآوری/بازشناسی)،سطح پردازش سئوال(پردازش سطحی/عمقی)و نوع بافت مفهومی(درونی/بیرونی)،و نیز تعامل این عوامل با هم بر عملکرد حافظۀ دانشجویان است.
یافتهها در پژوهش حاضر اثرات نوع سئوال،بافت مفهومی سئوال و سطح پردازش سئوال بر عملکرد حافظه روزمره دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت و برای این کار از طرح آزمایش عاملی 2؟2؟2 استفاده شد.
همچنین اثر تعاملی نوع بافت و سطح پردازش معنیدار است )10/0< P & 263/7-f( ،یعنی سئوالات دارای بافت مفهومی درونی در صورتی منجر به عملکرد بهتر حافظه شدهاند که سطح پردازش سئوالات عمیقتر باشد.
در نظریه پردازش انتقال مناسب رویدیگر و مک درموت(1993)سطح پردازش شناختی به عنوان نوعی نشانه بازیابی در نظر گرفته شد که بر این اساس هماهنگ بودن سطح پردزش در زمان یادگیری و زمان آزمون باعث عملکر بهتر حافظه است.
te,HC,dlorraJ o} یادگیری بوده و بافت سئوالات در هنگام آزمون نیز میتواند به عنوان نشانهای برای بازیابی اطلاعات در نظر گرفته شود،نتایج تحقیق حاضر با نظریه رمز گردانی اختصاصی تالوینگ(وایزمن و تالوینگ 1976)همسو است که بر اساس آن موضوع مورد یادآوری با توجه به بافتی که مورد مطالعه قرار گرفته رمز گردانی میگردد.
514-704 segaP ,2102 lirpA ,3 eussI ,66 emuloV ,egaugnaL dna yromeM fo lanruoJ ,yromem mret-gnol morf laveirter fo stceffe eht ni secnereffid laudividnI)2102(hsaN ,htrowsnU ,.
29-97 segaP ,2102 yraunaJ ,l eussI ,66 emuloV ,egaugnaL dna yromeM fo lanruoJ ,noitcellocer fo erutan tnedneped-euc eht dna gnissecorp fo sleveL)2102(notliM ,remiselkciP ;W lieN ,nagilluM .
S azogaraZ ,noitarobale lautpecnoc fo tcapmi ehT:snoitseggus rof seiromem eslaF ,1102 yraunaJ,l eussI,46 emuloV,egaugnaL dna yromeM fo lanruoJ ."