خلاصة:
مطالعه حاضر جهت بررسی اثر بخشی درمان هفت مرحله ای فورتین بری و موری در بهبود افسردگی، اضطراب وتنیدگی دانشجویان طراحی گردید.جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان زن مقیم خوابگاه های دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل می دادند.نمونه آماری شامل 23 دانشجوی19 تا 26ساله بود که به روش نمونه گیری در دسترس بر اساس پرسشنامه افسردگی بک، افسرده تشخیص داده شده بودند وموافق شرکت در این نوع از درمان بودند به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی وکنترل جایگزین شدند. مداخله درمان برای گروه آژمایش به مدت 9 جلسه اجرا شد. روند بهبودی افسردگی، اضطراب وتنیدگی هر دو گروه در طول مداخله درمان با آزمون DASS مورد سنجش قرار گرفت. نتایج آزمون حاکی از وجود تفاوت معنی دار میان نمرات افسردگی، اضطراب و تنیدگی آزمودنی های گروه آزمایش و گروه کنترل در مقیاس افسردگی بک و مقیاس DASS است. نتایج این پژوهش می تواند به توسعه بهداشت روانی افراد مبتلا به این اختلالات کمک شایانی نموده و مراکز مشاوره دانشگاه با الهام ازاین مهارت های درمانی می توانند در کمک به این افراد موثر باشند.
The current study is designed to assess the efficiency of the 7 step therapy of Fortinberry and Murray for overcoming depression، anxiety and stress of female students of Alame Tabatabaie University who live in dormitory. Twenty three students (19-26 years)، who were diagnosed to have depression according to Beck depression test and agreed in participating، were divided to 2 groups (experimental group 12 students and controlled group 11 students). The intervention was in experimental group، 9 sessions of 7 step Program. Beck depression test is done again for 2 groups after the intervention. Also in the 3rs، 7th and last session، students of both groups tested by DASS test. The results of this research showed that there lies a wide difference in the grades of depression and anxiety of experimental and controlled groups in DASS aspect. The outcome of this research can significantly help the personal psychological health and the consoling centers of university can be influential in medication skills relating to such people.
ملخص الجهاز:
"همانطور که قبلا نیز اشاره شد درمان هفت مرحلهای(فورتینبری و موری،2005)که تلفیقی از دو رویکرد شناختی- رفتاری و رویکرد معنویت است،اثربخشی آن در درمان افسردگی و اضطراب در خارج از ایران مورد تایید گرفته است اما در ایران تاکنون مطالعهای در مورد تایید اثربخشی این روش درمانی بهطور مستقیم صورت نگرفته،اما تلفیق دو رویکرد در یک مطالعه یافت شد(حمدیه و همکاران،1387).
و از آنجایی که در بررسی افسردگی،اضطراب،استرس و کیفیت زندگی دانشجویان پسر و دختر مقیم خوابگاههای دانشجویی 51/6 درصد از دانشجویان از افسردگی رنج میبرند(آدریانی و همکاران،1386)بر آن شدیم تا در شرایط درست و به منزله پیشگیری از عواقبی که در انتظار دانشجویان است،بررسی کنیم که درمان هفت مرحلهای فورتینبری و موری در بهبود افسردگی اضطراب و استرس دانشجویان مؤثر است؟برای پاسخ به این سوال و تایید فرضیههای خود 23 نفر از دختران دانشجو مقیم خوابگاههای دانشگاه علامه طباطایی را که در مقیاس افسردگی بک شدت افسردگی آنها شدید و متوسط تشخیص داده شده بود به دو گرو 12 و 11 نفر که دارای شرایط یکسانی بودند تقسیم نموده و بهطور تصادفی برای یک گروه مداخله درمانی هفت مرحله ایی را در 9 جلسه،و گروه دوم هیچگونه مداخلهایی دریافت نکرد.
تحلیل آماری دادهها در جدول 1 تا 3 اثر این مداخله را در بهبود افسردگی اضطراب و تنیدگی دانشجویان نشان میدهد که این با یافتههای(فورتینبری و موری،2005،موسسه دولین،2010،موسسه آمازون، 2010)و تلفیق رویکرد شناختی رفتاری و معنویت درمانی(پاکرت و همکاران، 2009)بهطور مستقیم همسو است.
A meta analysis of the effect of cognitive therapy in depressed patients , Journal of Affective disorder, 49, 59-72."