خلاصة:
دسترسی به اینترنت، پدیدهای رو به گسترش است. همزمان با دسترسی روز افزون و گسترده مردم به اینترنت، شاهد نوعی وابستگی در جوانان هستیم. به این دلیل، این پژوهش به منظور بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با ویژگیهای شخصیتی و پیشرفت تحصیلی فراگیران انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر، از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 91-1390 در استان سمنان بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 800 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سنجش اعتیاد به اینترنت یانگ و ویژگیهای شخصیتی نئو جمعآوری و با استفاده از آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون و با نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و پیشرفت تحصیلی همبستگی معنادار و منفی وجود دارد. بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر میزان استفاده از اینترنت تفاوت معنادار وجود دارد و میانگین استفاده از اینترنت در پسران بالاتر از دختران است. همچنین، همبستگی میان اعتیاد به اینترنت با خرده مقیاسهای روان رنجورخویی و موافقبودن معنادار و مثبت و باوجدان بودن و برون گرایی معنادار و منفی است. بین اعتیاد به اینترنت و خرده مقیاس گشودگی رابطه معنادار وجود نداشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که ویژگی شخصیتی از عوامل مؤثر و پیشبینیکننده در استفاده از اینترنت است.
ملخص الجهاز:
"فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی سال سوم ـ شماره اول ـ پاییز 1391 ـ صفحات 107-95 رابطه اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی فراگیران رمضان حسنزاده * 1 عاطفه بیدختی** عباس رضایی*** فاطمه رهایی**** چکیده واژگان کلیدی دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری rhassanzadehd@yahoo.
نتایج تحقیقاتی که توسط کونیمورا 1 و توماس (2000) در این رابطه بر روی 113 دانشجوی دانشگاه لویولا ماری مونت انجام شد، نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری میان روان رنجورخویی و اعتیاد به اینترنت و همچنین ارتباط منفی و معنیداری نیز میان برونگرایی و اعتیاد به اینترنت وجود دارد.
مقایسه اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان دختر و پسر متغیر جنسیت تعداد میانگین انحراف استاندارد خطای معیار میانگین درجه آزادی t سطح معناداری اینترنت پسر 414 2609/9 34065/5 26248/0 798 987/3 000/0 دختر 386 5043/7 82062/6 3651/0 همانطور که نتایج آزمون t نشان میدهد بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر میزان استفاده از اینترنت تفاوت معنادار وجود دارد و میانگین استفاده از اینترنت در پسران (2609/9)، از میانگین استفاده از اینترنت در دختران (5043/7) به طور معناداری بالاتر است.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر میزان استفاده از اینترنت تفاوت معنادار وجود دارد و میانگین استفاده از اینترنت در پسران از میانگین استفاده از اینترنت در دختران بهطور معناداری بالاتر است که این یافتهها، مطالعات کیم و همکاران (2006)، منطقی (1387)، هادیپور (1389)، زکریایی (1388) و شایق و همکاران (1388) را تأیید و نظر فانچن (2004)، ین و همکاران (2007) و حسنزاده و رضایی (1389) را که استفاده افراطی دختران را تأیید کرده بودند و همچنین نظر قاسمزاده (1385) که بین تعداد دختران و پسران تفاوتی ندیده است، را رد میکند."