ملخص الجهاز:
"همان طور که در یافتههای توصیفی مربوط به وضعیتهای دشوار اخلاقی مشاهده میشود،تغییر در بعد تصمیمگیری از حالت قضاوت به گرایش،با اندکی تغییر در واکنش فرضی افراد همراه است؛به- عنوان مثال،در وضعیت اول در حالی که 32/3 درصد کاملا با تمرین نکردن آرش موافقاند، این تعداد با فرض قرارگیری خود آزمودنی در موقعیت به 23/2 درصد کاهش مییابد یا در وضعیت چهارم،تعداد 9/6 درصد افراد بدون نظر در بعد قضاوت اخلاقی(نظارهگر)به تعداد 16/8 درصد در حالتی میرسد که خود فرد به طور مستقیم با موقعیت فرضی درگیر میشود.
اینکه برخی دانشجویان تربیت بدنی با وجود آگاهی و شناخت نسبی به دست آمده براساس رشتۀ تحصیلی،بیطرفی را انتخاب و از تصمیمگیری اجتناب میکنند،مسئلهای است که لزوم انجام تحقیقات بیشتر را در این زمینه یادآور میشود.
بر پایۀ یافتهها،بین مؤلفههای اهمیت موقعیت،آگاهی و قضاوت اخلاقی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد که از دلایل احتمالی آن میتوان به نقطۀ مشترک آزمودنیها اشاره کرد که همان رشتۀ تحصیلی است.
براساس نتایج،میانگین نمرۀ کلی تصمیمگیری اخلاقی و مؤلفههای آن در دانشجویان دارای سابقۀ کسب عنوان قهرمانی بیشتر از آزمودنیهای دیگر است،در حالی که تفاوت معنیداری نیز در این خصوص مشاهده نمیشود.
noitaicossA muablrE thguoht lacihte dna)sPMI(seihposolihp larom laudividnI.
)0291 ni namreG ni dehsilbup tsrif(skooB matnaB,kroY dna segats laroM:tnempoleved larom fo yhposolihp ehT.
542-922,61,ygolohcysP esicrexE dna tropS fo lanruoJ .
602-791,91,ygolohcysP esicrexE & tropS fo lanruoJ,elacS snoitatneirO 17.
32 dna esicrexE rof ylretrauQ hcraeseR,snoitautis strops ni seciohc eulav lacihte .
1,83,htlaeH deilppA fo lanruoJ,sgnittes ecitcarp dna noitacude lacinilc gnikam noisiced-lacihte dna seihposolihp larom laudividnI."