خلاصة:
به تازگی، دانشآموزانی که در یادگیری مفاهیم و مهارتهای ریاضی دارای مشکلاتی هستند، بیشتر مورد توجه واقع شدهاند. از ابتدای دورهی پیش دبستانی، والدین، آموزگاران و پژوهشگران شاهد این موضوع هستند که برخی از دانش آموزان در یادگیری مهارت های ساده و بدیهی دچار مشکل هستند. به عنوان مثال ، برخی از کودکان در یاد گیری نام اعداد ، شمارش و تشخیص تعداد اقلام یک مجموعه مشکل دارند. بعضی از این کودکان کماکان در طول تحصیلات خود در مدرسه مشکلاتی را در زمینه ی یادگیری ریاضی بروز می دهند. در واقع، 5 تا 8 درصد کودکان سنین مدرسه به ویژه دارای ناتوانی ریاضی1 هستند.
ملخص الجهاز:
"موارد زیر نمونههایی از این نوع میباشند: - کودک ممکن است دارای مشکلات حافظهای باشد که با توانایی به یاد آوردن اعمال اصلی ریاضی تداخل مینماید.
- در کلاسهای بالاتر، ممکن است مشکلات حافظهای، توانایی کودک را در یادآوردی مراحل مورد نیاز حل مسئلههای سختتر، مراحل حل معادلات جبری و یا معانی علائم خاص (مثل å ، s ، ؟ ، ) تحت تأثیر خود قرار دهد.
موارد زیر نمونههایی از مشکلات بینایی - فضایی میباشند: - مشکل درج نامرتب اعداد در ستونها جهت محاسبه - مشکلات مربوط به ارزشمکانی اعداد که در برگیرنده درک دستگاه دهدهی است - مشکل درک نقشهها و هندسه کدام مهارتهای ریاضی تحت تأثیر قرار میگیرند؟ بر اساس مصوبهآموزشی 2004 (IDEA)، در خصوص افراد دارای ناتوانی ، ناتوانی یادگیری ریاضی ممکن است در حوزه محاسبات ریاضی و یا حل مسئلههای ریاضی مشخص شود.
ممکن است فرزند شما در برخی و یا بیشتر فرآیندهای مربوط به صورت مسئلههای ریاضی، مثل موارد زیر دچار مشکل باشد: - خواندن صورت مسئله - درک زبان و یا مفهوم جملهها و این که مسئله چه چیزی را طلب میکند .
- بهکارگیری طرحی برای حل مسئله - توانایی انجام محاسبات درست برای حل مسئلهها قواعد و روش های ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی ریاضی در یادگیری قواعد و روشهای حل محاسبات و درک صورت مسئلههای عقبماندگی رشدی از خود نشان میدهند.
از جمله کارهاییکه بسته به علائم مشاهده شده میتوان برای کمک به دانشآموزان دارای ناتوانی ریاضی انجام داد عبارتند از (پلوم لی8،2009) : حافظهی حقایق ریاضی - برای حل مسائل، دستورالعملهای کتبی شامل گامهای حل مسئله ارائه دهید."