خلاصة:
با افزایش سریع تحولات جهانی و گذر از جامعه سنتی به جامعه اطلاعاتی، توجه به استراتژی های جدید برای استفاده بهینه از فرصت ها و ارزش های جدید، نظام بانکی را بیش از پیش ملزم به تحول نموده است و امروزه گرایش به کارآفرینی، یکی از استراتژی های جدید در سازمان ها محسوب می شود. در این راستا، شناخت وضعیت گرایش به کارآفرینی و عوامل موثر بر آن از اهمیت بالایی برخوردار است تا با تقویت نوآوری، ابتکار عمل و ریسک پذیری، شرایط ورود موثر بانک ها به فرایند کارآفرینی فراهم شود. لذا هدف این مقاله، تبیین الگوی استراتژی گرایش به کارآفرینی و ارائه آن به سیاستگذاران و مدیران نظام بانکی کشور است تا تمهیدات لازم را برای توسعه استراتژی گرایش به کارآفرینی در بانک ها فراهم نمایند. جامعه آماری این پژوهش، 1200 نفر از مدیران عالی، میانی و عملیاتی (روسای شعب) بانک های خصوصی در شهر تهران است. پرسشنامه پژوهش، به صورت تصادفی، به 350 نفر از مدیران تحویل داده شد که از این تعداد،284 پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که استراتژی گرایش به کارآفرینی، عوامل فرهنگی و در بین عوامل سازمانی برقراری روابط سازنده بین واحد سازمانی، حمایت مدیریت عالی از وضعیت مناسبی برخوردار بوده و نیز وجود تعارض سازمانی، سیستم پاداش نامناسب، وضعیت مناسبی ندارند.
Along with the quick increasing of global changes and transition from traditional to informational society، attention to new strategies to optimal use from opportunities and new values، has created changes in banking system. Now adays interst to entrepreneurial orientation is considered as one of the new strategies in organizations. Therefore،the identification of the position of entrepreneurial orientation in a way that concerning those issues along with the enforcement of innovativeness، proactiveness، risk-taking، the preparation of conditions entrepreneurship process can be prepared by banks.
Purposely this paper focuses on the study of entrepreneurial orientation model and introduce to banking industry managers for entrepreneurial orientation development. By using random sampling،1200 persons have been selected for study and return to 284-questioner analysis using SPSS and Lisrel softwares. The related result indicates that the strategy of entrepreneurial orientation،Organizational and cultural factors، top management support is suitable. In ither hand organizational conflict، inappropriate reward system، economic، political، values circumstance is unsuitable.
ملخص الجهاز:
"Passive or conservative (2) Aggressive or entrepreneurial -مدل پیشزمینهها و عوامل تأثیرگذار بر استراتژی گرایش به کارآفرینی مطابق نظر جورسکی و کوهلی(مدیریت عالی،پویاییهای بین واحد سازمانی و سیستم سازمانی)به عنوان متغیرهای مستقل تأثیرگذار بر گرایش به کارآفرینی است و ابعاد گرایش به کارآفرینی مطابق نظر کوین و اسلوین(نوآور،ریسکپذیر و فعال بودن)بهعنوان متغیر وابسته در مدل مفهومی تحقیق انتخاب گردید.
با توجه به اطلاعات به دست آمده از پرسشنامهها،نتایج مربوط به فرضیههای اصلی و فرعی تحقیق به شرح زیر است: فرضیه اصلی اول:عوامل سازمانی بر گرایش به کارآفرینی در نظام بانکی تأثیر گذارند.
برای بررسی وضعیت این عوامل،موضوع در چهار فرضیه فرعی،به شرح ذیل،توضیح داده میشود: فرضیه فرعی اول:عوامل فرهنگی،رابطه عوامل سازمانی و گرایش به کارآفرینی در نظام بانکی کشور را بهطور مثبت و معنادار تعدیل مینمایند.
4. نتیجهگیری و پیشنهادها تجزیه و تحلیلهای آماری نشان میدهد که سه فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی پژوهش، با استفاده از آزمونهای آماری،مورد تأیید قرار گرفتند،بهطوری که ارتباط معناداری بین متغیرهای مستقل(عوامل سازمانی)،متغیرهای تعدیلگر(عوامل محیطی)و متغیر وابسته(گرایش به کارآفرینی)وجود دارد.
2. تعارض،عاملی بازدارنده در مسیر توسعه گرایش به کارآفرینی در نظام بانکی کشور است که برای رفع آن،کارکنان را باید به بحث در خصوص مسائل کاری تشویق کرد تا نظراتشان را به نحو مناسب به یکدیگر منتقل نمایند،اهداف و منافع واحدهای کاری با یکدیگر و نیز با اهداف کلی سازمان همسو شود و فضای باز گفتگو در همه حال وجود داشته باشد.
Managers Corporate Entrepreneurship Actions, Journal of business verturing, 24, 236-247."