خلاصة:
هدف از تلفیق آموزشی این است که همه کودکان اعم از عادی و معلول حتیالامکان در یک محیط در کنار هم و با هم آموزش ببینند و از فرصتهای آموزشی برابر برخوردار گردند. مدارس عادی باید این امکان را داشته باشند که خدمات آموزشی را به همه کودکان صرفنظر از وجود هر نقص و تفاوت ارائه دهند. البته برای رسیدن به چنین هدفی این مدارس باید سازماندهی مجدد شوند تا در برابر سبکها و سرعتهای مختلف یادگیری انعطافپذیرگردند و بتوانند به نیازهای گوناگون دانشآموزان خود پاسخ دهند. تلفیق آموزشی با اختلاط از روی اجبار تفاوت اساسی دارد و اگر بخواهیم به هدف غایی آن برسیم باید اصول آن را در نظر بگیریم و با محدودیتها و موانع آن آشنا باشیم. در غیر این صورت نه تنها امکان برابری فرصتهای آموزشی را فراهم ننمودهایم که بر مشکلات آموزشی و انزوای دانشآموز دارای ناتوانی دامن زدهایم.
ملخص الجهاز:
"جایگزینی شکلهای مختلف جایگزینی کودکان دارای معلولیت در مدارس عادی عبارتند از: - جایگزینی تمام وقت در کلاس عادی بدون نیاز به هر گونه کمک و حمایت - جایگزینی در کلاس عادی همراه با دورههای آموزشی در کلاس استثنایی یا مدرسه استثنایی - جایگزینی در مدرسه یا کلاس استثنایی همراه با حضور دورهای در کلاس عادی و مشارکت کامل در زندگی اجتماعی عمومی و فعالیتهای فوق برنامه مدرسه - جایگزینی تمام وقت در مدرسه یا کلاس استثنایی همراه با تماس اجتماعی با دانشآموزان مدارس عادی - جایگزینی در مدارس استثنایی همراه با آموزش برخی دروس در مدارس محلی عادی نوع جایگزینی مناسب بر حسب نوع و میزان معلولیت و شرایط عمومی کودک ممکن است متفاوت باشد.
از طرف دیگر نتایج مطالعات متعدد در زمینه مقایسه پیشرفت تحصیلی دو گروه همتای کودکان عادی در کلاسهای تلفیقی و غیرتلفیقی نشان دادهاند که هیچکدام از دانشآموزان عادی، به خاطر حضور و شرکت در کلاسهای تلفیقی صدمهای ندیدهاند و این حضور، بر روی آنها اثر منفی نداشته و از نظر ساعات آموزشی نیز هیچگونه اتلاف وقتی برای این دانشآموزان ایجاد نشده است.
نتایج پژوهش توماس 1 و همکاران در سال 1998 در ایالات متحده حاکی از آن بود که دبیران دوره راهنمایی، اکثرا بر این عقیده هستند که تلفیق دانشآموزان دارای معلولیت در کلاسهای آموزش عمومی، تنها زمانی نتیجه مطلوب خواهد داشت که انتظارات درسی از ایشان، مطابق با تواناییهای آنها باشد اما در عین حال معتقدند بهقدری سر معلمان شلوغ است که نمیتوانند به آموزش انفرادی بپردازند."