خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی مقایسه ای رابطه بین سبک زندگی وسبک های مقابله با استرس با فرسودگی شغلی آموزگاران آموزش وپرورش استثنایی و عادی شهر بیرجند می باشد. پژوهش حاضر به دلیل این که به دنبال یافتن رابطه ی بین متغیرهاست از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری، تمامی آموزگاران مقطع ابتدایی مدارس عادی و استثنائی مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 90-89 می باشند که شامل 507 نفر زن و 126 مرد در آموزش و پرورش عادی و 39 زن و 4 مرد در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استثنایی می باشند. به علت کم بودن تعداد آموزگاران استثنایی، کل آنها انتخاب شدند. در گروه معلمان مدارس عادی براساس جدول مورگان تعداد 170 زن و 39 مرد انتخاب شدند. در گروه معلمان عادی، نمونه به صورت خوشه ای انتخاب شد. داده ها از طریق سه پرسشنامه سبک زندگی کرن (Kern)، شاخص مقابله با شرایط پر استرس فرم کوتاه (CISS-21) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش به دست آمد. نتایج پژوهش نشان دادکه بین مولفه کنترل با متغیر مسخ شخصیت و بین کمال گرایی با احساس کفایت شخصی در آموزگاران استثنائی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین مولفه انتظار و کمال گرایی باخستگی هیجانی، بین مولفه های کمال گرایی وکنترل با احساس کفایت شخصی در آموزگاران عادی رابطه معنی داری به دست آمد. بین میانگین سبک های مقابله با استرس، فرسودگی شغلی و سبک زندگی در آموزگاران مذکر ومونث تفاوت معنی داری مشاهده نشد. میانگین احساس کفایت شخصی، سبک زندگی ومولفه های انتظار وعزت نفس در آموزگاران عادی نسبت به استثنایی به طور معنی داری بیشتر بود ولی تفاوت میانگین سبک های مقابله با استرس در آموزگاران استثنایی و عادی معنی دار نبود. پیشنهاد گردید مدیریت استرس به عنوان یک برنامه ی ثابت و دائمی برای معلمان جهت پیشگیری از فرسودگی شغلی در نظر گرفته شود.
ملخص الجهاز:
"جدول شماره 11 - رابطه بین سبکهای مقابله با استرس و سبک زندگی با خستگی هیجانی در آموزگاران عادی متغیر ضریب همبستگی ضریب تعیین ضریبتعیین تعدیل شده انحراف استاندارد انتظار 22/0 5 % 04/0 36/6 کمالگرایی 26/0 7 % 06/0 30/6 نتیجه آزمون مذکور نشان داد: در قدم اول متغیر انتظار وارد معادله گردید، متغیر مذکور به تنهایی میتواند حدود 5 درصد متغیر خستگی هیجانی را تبیین کند و در قدم دوم متغیر کمال گرایی وارد معادله گردید، با توجه به جدول فوق، این متغیر میتواند ضریب تبیین را از 5 درصد به 7 درصد افزایش دهد.
جدول شماره 16 - ضرایب سبکهای مقابله با استرس و سبک زندگی با مسخ شخصیت در آموزگاران عادی متغیر ضریب غیر استاندارد ضریب استاندارد مقدار T سطح معنیداری مقدار B خطای استاندارد مقدار ( ثابت 68/3 91/1 93/1 05/0=p کمال گرایی 25/0- 06/0 28/0- 98/3- 001/0p< عزت نفس 17/0 06/0 21/0 90/2 004/0=p هیجان مدار 07/0 04/0 14/0 07/2 04/0=p فرضیه2-3- بین سبکهای مقابله با استرس و سبک زندگی با فرسودگی شغلی (احساس کفایت شخصی) در آموزگاران عادی رابطه وجود دارد.
جدول شماره 17 - رابطه بین سبکهای مقابله با استرس و سبک زندگی با احساس کفایت شخصی در آموزگاران عادی متغیر ضریب همبستگی ضریب تعیین ضریب تعیین تعدیل شده انحراف استاندارد کمالگرایی 30/0 9 % 09/0 52/7 کنترل 33/0 11 % 10/0 46/7 نتیجه آزمون مذکور نشان داد: در قدم اول متغیر کمالگرایی وارد معادله گردید، متغیر مذکور به تنهایی میتواند حدود 9 درصد متغیر احساس کفایت شخصی را تبیین کند و در قدم دوم متغیر کنترل وارد معادله گردید، با توجه به جدول فوق این متغیر میتواند ضریب تبیین را از 9 درصد به 11 درصد افزایش دهد."