خلاصة:
جدیدترین رویکرد در برنامه درسی دانش آموزان با نیازهای ویژه، رویکرد دسترسی به برنامه درسی عمومی است. رویکرد دسترسی دانش آموزان با نیازهای ویژه به برنامه درسی عمومی با تصویب قوانین فدرالی و ایالتی در ایالات متحده آمریکا (از قبیل قانون آموزش افراد با ناتوانی ها و قانون هیچ کودکی نباید از آموزش محروم شود) و آگاهی و افزایش انتظارات والدین، معلمان و متخصصان از توانمندی های دانش آموزان با نیازهای ویژه در طول بیش از سی سال پژوهش و تجربه آغاز شده است. به همین دلیل در این مقاله پس از ارائه مقدمه، دسترسی به برنامه درسی عمومی تعریف شده است. سپس ضرورت دسترسی دانش آموزان با نیازهای ویژه به برنامه درسی عمومی و چگونگی دسترسی آنان به برنامه درسی عمومی مورد بحث قرار گرفته است. همچنین ضرورت همکاری معلمان و کارمندان دانش آموزان با نیازهای ویژه و عادی جهت حمایت از دانش آموزان با نیازهای ویژه برای دسترسی به برنامه درسی عمومی توضیح داده شده و نقش فن آوری در کمک به دانش آموزان با نیازهای ویژه جهت دسترسی به برنامه درسی عمومی مورد تاکید قرار گرفته است. سرانجام، شرایط دسترسی دانش آموزان با نیازهای ویژه به برنامه درسی عمومی ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
"بنابراین همه دانشآموزان با نیازهای ویژه باید محتوای - Mainstreaming - Inclusion - Kennedy & Horn -Wehmeyer - Hitchcock -Marsh & Willis -Karger - Browder - Cushing تحصیلی متناسب با پایه تحصیلی خود را بر اساس استانداردهای انطباقسازی شده آموزش ببینند و پیشرفتشان براساس استانداردهای انطباقسازی شده مورد سنجش قرار گیرد (براودر و همکاران، 2004).
همانطور که در شکل1 ملاحظه میشود، دسترسی به برنامه درسیآموزش عمومی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه با تدوین استانداردهای محتوایی انطباقسازی شده شروع میشود که این استانداردها باید منجر به هدفهای برنامه آموزش انفرادی و برنامه درسی و فعالیتهای آموزشی چالشانگیز برای دانشآموزان با نیازهای ویژه گردد.
اصلاح نوع پاسخدهی دانشآموزان به برنامه درسی، بازده و عملکرد دانشآموزان با نیازهای ویژه را بهطور قابل ملاحظهای - United States Department of Education - Thompson -Curriculum Adaptation -Nolet & McLaughlin -Deshler & Schumaker تحت تأثیر قرار میدهد.
دراین مرحله محتوای مورد نیاز دانشآموز با نیازهای ویژه که در برنامه درسی عمومی وجود ندارد، در برنامه آموزش انفرادی دانش - Curriculum Augmentation - Smith & Tyler -Student-directed - Self-regulation - Whitman - Zimmerman -Agran - Self-instruction - Self-Monitoring - Self-reinforcement - Self-Determination - Curriculum Alteration آموز اضافه میشود.
همانگونهکه ملاحظه گردید دسترسی به برنامه درسیآموزش عمومی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه با تدوین استانداردهای محتوایی انطباق سازی شده شروع میشود که این استانداردها باید منجر به هدفهای برنامه آموزش انفرادی و برنامه درسی و فعالیتهای آموزشی چالشانگیز برای دانشآموزان با نیازهای ویژه گردد."