خلاصة:
قصد کارآفرینی یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در راه اندازی یک کسب و کار جدید و کارآفرینانه است. از طرف دیگر، محیطهای مساعد کارآفرینی افراد را به سرمایه گذاری در کسب و کارهای جدید تشویق و به طور بالقوه قصد کارآفرینی افراد را برای سرمایه گذاری در فعالیتهای مخاطره آمیز تقویت می کند. در این پژوهش ارتباط بین پنج عامل کلیدی محیطهای کارآفرینانه و قصد کارآفرینی در دانشگاه تهران بررسی شده است. پنج عامل محیطی کارآفرینی به ترتیب شامل سیاستها و رویه های دولتی، شرایط اجتماعی-اقتصادی، مهارتهای کارآفرینی و کسب و کار، مساعدت مالی و مساعدت غیر مالی هستند. از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی برای مطالعه متغیرها استفاده شده است. در این پژوهش، به منظور اندازه گیری قصد کارآفرینی و دیگر متغیرهای کنترل از پرسشنامه قصد کارآفرینی (EIQ) و از تحلیلهای متقارن نیز برای تعیین معناداری ارتباط بین عوامل محیطی و قصد کارآفرینی استفاده شده است. در این پژوهش بین تمامی عوامل محیطی کارآفرینی و قصد کارآفرینی روابط معناداری وجود داشت. همچنین اهمیت مقایسه ای عوامل محیطی، به همراه تحلیل های متقارن فرعی بر اساس ویژگی های افراد نمونه محاسبه گردیده است.
ملخص الجهاز:
"باتوجه به اهمیت نقش محیطهای مناسب کارآفرینی در افزایش قصد کارآفرینی،در این مطالعه با استفاده از ابعاد کلیدی محیطهای کارآفرینانه نیاولی و فوگل ,legoF dna ilawaynG( )4991 ،ارتباط بین عوامل محیطی کارآفرینی و قصد کارآفرینی بررسی شده است.
جدول 1-چارچوبی برای محیطهای کارآفرینانه )4991,legoF dna ilawaynG( سیاستها و رویههای دولتی *محدودیتهای واردات و صادرات *مقرر داشتن قوانین ورشکستگی *موانع ورود *رویههای ضروری برای ثبتنام و صدور مجوز *تعداد مؤسساتی که قوانین و مقررات حاکم بر فعالیتهای کارآفرینی را به کارآفرینان گزارش میدهند *قوانین حمایت از حقوق مالکیت شرایط اجتماعی-اقتصادی *نگرش عمومی به کارآفرینی *حضور کارآفرینان مجرب *وجود الگوهای نقش موفق *وجود اشخاصی با ویژگیهای کارآفرینی *شناخت عملکرد نمونه کارآفرینی *نسبت شرکتهای کوچک به جامعۀ شرکتها *تنوع فعالیتهای اقتصادی *میزان رشد اقتصادی مهارتهای کارآفرینی و کسب و کار *آموزش فنی و حرفهای *آموزش کسب و کار *برنامههای آموزش کارآفرینی *برنامههای آموزش فنی و حرفهای *در دسترس بودن اطلاعات مساعدت مالی *ریسک سرمایه *منابع جایگزین مالی *وامهای کم بهره *تمایل مؤسسات مالی برای تأمین مالی کارآفرینان خرد *برنامههای تأمین اعتبار برای شرکتهای نوپا *رقابت در میان مؤسسات مالی مساعدت غیرمالی *مشاوره و خدمات پشتیبانی *شبکههای کارآفرینی *تسهیلات مراکز رشد *برنامههای دولت در زمینه تدارک کسب و کارهای کوچک *حمایت دولت از تحقیق و توسعه *مشوقها و معافیتهای مالیاتی *شبکههای اطلاعات محلی و بین المللی *امکانات حمل و نقل و ارتباطی مدرن (4)."