خلاصة:
مطالعه رابطه بین اندازه دولت و کالاهای عمومی می¬تواند اطلاعاتی را فراهم نماید که از طریق آن بتوان اعتبار تئوری¬های رقیب در مورد اندازه دولت را مورد ارزیابی قرار داد. آزمون تجربی تئوری¬های اندازه دولت مبتنی بر تقاضای شهروندان برای تولید کالاهای عمومی در مقابل بقیه تئوری¬ها در ارزیابی دلالت¬های رفاهی اندازه دولت از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مقاله رابطه بین اندازه دولت و فراهم کردن کالاهای عمومی با تاکید بر کیفیت محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله با ارائه یک الگوی مفهومی در زمینه عوامل موثر بر کیفیت محیط زیست و آزمون تجربی آن از طریق روش های اقتصاد سنجی با استفاده از داده¬های کشورهای OECD و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) طی دوره 2008-1995 رابطه بین کیفیت و اندازه دولت با کیفیت محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد اندازه دولت اثر مثبت و کیفیت دولیت اثر منفی بر انتشار آلاینده دی اکسید کربن دارد. این نتیجه نشان می دهد علاوه بر متغیرهای شناخته شده موثر بر انتشار آلاینده ها، دولت¬ها نیز از طریق بوروکراسی، فساد و بزرگ شدن اندازه¬شان می¬توانند نقش موثری در کیفیت محیط زیست داشته باشند.
Studying the relationship between government size and providing of public good by devising an empirical test that would provide information on the validity of the demand-driven theory against all of the remaining Theories which explaining government size seems important for assessing the welfare implications of government size. In this paper، we use a panel estimation method for OECD and OIC countries over the period 1995 -2008 to evaluate the theory of government as a public goods provider by studying the relationship between government size and the provision of a particular، public good، namely environmental quality. We have found that the government size has a negative effect on air quality but for government quality this relation is inverse. That is، countries with a larger government size tend to suffer from higher levels of air pollution. This result suggests that besides the known factors there are additional channels، corruption، bureaucratic، through which a large government may have harmful consequences for the environment. KeywordsGovernment size; Government quality and environmental quality; OECD and OIC countries
ملخص الجهاز:
١. درست است که برخی از اجزای کیفیت محیط زیست به عنوان یک کل ، به طور مشخص بر اساس دسترسی بخش های مختلف جامعه به آن کالا، ممکن است کالای عمومی محض نباشد به عنوان مثال مردم فقیـر ممکـن اسـت مجبـور بـه زنـدگی در منـاطقی باشند که در آن آلودگی هوا بالا بوده و آب آشامیدنی سالم وجود ندارد اما ما معتقدیم که اگر هوای پاکیزه ، آب سـالم یـا سـایر کالاهای زیست محیطی به مقدار مناسب در یک کشور موجود باشند اکثر اعضای جامعه میتوانند از آنها بهره مند شوند، همچنین میتوان گفت که مصرف چنین کالاهایی به وسیله یک عضو از اعضای جامعه ، در دسترس بودن آن کالا یـا منـابع بـرای مصـرف دیگر اعضای جامعه را کاهش نمیدهد.
نکته جالب این که این متغیـر در الگـوی کشـورهای OIC دارای اثر مثبت بر نشر آلاینده دی اکسیدکربن است و ضریب آن نیز معنیدار است اما در کشورهای OECD علـی رغـم معنـیدار بـودن ضـریب ، اثـر آن عکـس کشـورهای OIC اسـت ، یعنـی شـدت فعالیـت هـای اقتصـادی در کشـورهای OECD اثـر منفـی بـر انتشـار آلاینده ها دارد که نتیجه ای غیر قابل انتظار است و شاید هم علت آن فنـاوری سـازگارتر بـا محیط زیست در کشورهای پیشرفته باشد که علـی رغـم بـالا رفـتن شـدت فعالیـت هـا نشـر آلاینده ها کاهش یافته است .
/ نتیجه گیری در این مقاله با ارائه یک الگوی اقتصاد سنجی پانل بـا اسـتفاده از داده هـای کشـورهای OECD و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) در طـی دوره ٢٠٠٨-١٩٩٥ رابطه بین کیفیت و اندازه دولت با کیفیت محیط زیست مورد بررسی قرار گرفـت .