خلاصة:
در این مقاله به منظور مطالعه نقش رسانه های دیداری در فرهنگ پذیری مـردم ، ایـن سوال مطرح است که تلویزیون ، ماهواره و اینترنت ، چه تاثیری بر تغییر رفتـار و عـادات مردم و پذیرفتن روش های صحیح مصرف منابع طبیعی و تغییر الگوهـای روش زنـدگی دارند؟ به عبارت دیگر آیا این رسانه ها میتوانند تغییراتـی در عـادات زنـدگی افـراد بـه وجود آورند و اگر نه پس علت نداشتن کارایی این رسانه ها چیست ؟ برای پاسخ به این سوال ، با استفاده از نظریه های "اشاعه نوآوریها"، "برجسته سـازی" و "کاشـت "، یـک مدل نظری ارائه شد که طبق آن نقش و کارایی رسانه هـای دیـداری در تاثیرگـذاری یـا عدم آن بررسی و از آن مدل ٦ فرضیه استخراج شـد. بـرای آزمـون فرضـیات از روش پیمایشی به وسیله پرسشنامه استفاده شده و نتایج حاصل از تحلیل داده ها به تفصـیل در صفحات بعدی آورده شده است .
ملخص الجهاز:
بررسی دیدگاههای اساتید علوم اجتماعی نسبت به نقش رسانه های دیداری (تلویزیون ، ماهواره و اینترنت ) در فرآیند جهانی شدن با تأکید بر سیاست های فرهنگی ایران * دکتر سید وحید عقیلی ** دکتر دلاور *** هانیه برادران چکیده در این مقاله به منظور مطالعه نقش رسانه های دیداری در فرهنگ پذیری مـردم ، ایـن سؤال مطرح است که تلویزیون ، ماهواره و اینترنت ، چه تأثیری بر تغییر رفتـار و عـادات مردم و پذیرفتن روش های صحیح مصرف منابع طبیعی و تغییر الگوهـای روش زنـدگی دارند؟ به عبارت دیگر آیا این رسانه ها میتوانند تغییراتـی در عـادات زنـدگی افـراد بـه وجود آورند و اگر نه پس علت نداشتن کارایی این رسانه ها چیست ؟ برای پاسخ به این سؤال ، با استفاده از نظریه های "اشاعه نوآوریها"، "برجسته سـازی" و "کاشـت "، یـک مدل نظری ارائه شد که طبق آن نقش و کارایی رسانه هـای دیـداری در تأثیرگـذاری یـا عدم آن بررسی و از آن مدل ٦ فرضیه استخراج شـد.
سئوالات مرتبط با این فرضیه در پرسشنامه : سئوالات ٦، ٧، ١٣ و ١٤ پرسشنامه آزمون آماری مورد استفاده برای سـنجش فرضـیه فـوق : آزمـون نسـبت و سـنجش معنیداری آن با نیم توضیحات متغیر عملکرد رسانه ها در زمینه آموزش رفتارهای اجتماعی بـرای بـه وجـود آمـدن الگوهای رفتاری متناسب با نیازهای روز توسعه ، در بین مـردم بـا سـئوالات ٦، ٧، ١٣ و ١٤ و در یک مقیاس فاصله ای اندازه گیری میشود و نسـبت پاسـخگویانی کـه امتیـازی بیش از ١٢ کسب کرده اند با ٥٠ درصد مورد مقایسه قرار میگیرد.