خلاصة:
برای مقایسه پژوهش های یادگیری الکترونیکی چاپ شده در نشریات معتبر از لحاظ میزان توجه به راهبرد سه سوسازی منابع و ابزارهای جمع آوری داده، پژوهش های مرتبط چاپ شده طی ده سال در پنج نشریه خارجی (1424 عدد) و نشریه های داخلی (62 مورد) توسط پژوهشگر و دو بازبین بیرونی بررسی شد. در 67/83 درصد از موارد در نشریه های ایرانی، یک منبع و در 24/16 درصد چند منبع و در 66/60 درصد از پژوهش های نشریه های خارجی یک منبع و در 34/39 درصد چند منبع مورد استفاده قرار گرفته بود. همچنین، در 03/79 درصد از پژوهش های نشریه های ایرانی یک ابزار و در 91/20 درصد چند ابزار و نیز در 08/28 درصد از پژوهش های نشریه های خارجی یک ابزار و در 92/71 درصد چند ابزار مورد استفاده قرار گرفته بود. بر این اساس، در پژوهش های خارجی مربوط به یادگیری الکترونیکی بیش از پژوهش های ایرانی به راهبرد سه سوسازی منابع و ابزارهای جمع آوری داده ها توجه شده بود.
ملخص الجهاز:
سه سوسازی ، امکانی برای ارتقای کیفیت پژوهش های یادگیری الکترونیکی : مقایسه بین پژوهش های انجام شده در ایران و خارج فرهاد سراجی 1 چکیده برای مقایسه پژوهش های یادگیری الکترونیکی چاپ شده در نشریات معتبر از لحاظ میزان توجه به راهبرد سه سوسازی منابع و ابزارهای جمع آوری داده ، پژوهش های مرتبط چاپ شده طی ده سال در پنج نشریه خارجی (١٤٢٤ عدد) و نشریه های داخلی (٦٢ مورد) توسط پژوهشگر و دو بازبین بیرونی بررسی شد.
بر این اساس ، در پژوهش های خارجی مربوط به یادگیری الکترونیکی بیش از پژوهش های ایرانی به راهبرد سه سوسازی منابع و ابزارهای جمع آوری داده ها توجه شده بود.
در این پژوهش بخش چکیده و روش شناسی پژوهش های یادگیری الکترونیکی چاپ شده در نشریه های داخلی و خارجی با توجه به میزان استفاده از منابع و ابزارهای چندگانه در جمع آوری داده ها تحلیل شده است .
در مرحله دوم پژوهش نیز با توجه به نبود نشریه تخصصی در حوزه یادگیری الکترونیکی در ایران ، کلیه پژوهش های مرتبط با آن موضوع که در نشریه های گوناگون تربیتی و دارای درجه علمی - پژوهشی از سال ١٣٨٠ تا ١٣٨٩ چاپ شده بودند، از نظر منبع و ابزار جمع آوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفتند.
بر این اساس می توان گفت ، در پژوهش های خارجی مربوط به یادگیری الکترونیکی بیش از پژوهش های ایرانی از سه سوسازی منابع و ابزارهای جمع آوری داده ها استفاده شده است .