خلاصة:
هدف مطالعه حاضر ارایه الگوی تحلیل رابطه بین سبک های مقابله با استرس (سبک اجتنابی، هیجان مدا ر و مساله مدار) و جنسیت با اهمال کاری تحصیلی در بین دانشجویان بود. 310 نفر به روش تصادفی مرحله ای به عنوان نمونه مورد مطالعه از بین دانشکده های دانشگاه مشهد انتخاب شدند و به دو آزمون روا و پایا پاسخ دادند. ابزارهای استفاده شده در مطالعه حاضر پرسش نامه اهمال کاری لی و سبک های مقابله با فشار روانی پارکر و اندلر بود. بعد از بررسی تحلیل اکتشافی و تاییدی آزمون ها، داده ها توسط آزمون های آماری، میانگین، انحراف استاندارد، آزمون t و معادلات ساختاری تحلیل گردید. نتایج به دست آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که برازش الگوی نهایی پیشایندها با داده ها تایید می گردد. بر اساس نتایج مدل، راهبرد مقابله مساله مدار اثر معکوس معنی دار بر اهمال کاری تحصیلی دارد. نتایج حاصل از آزمون t نشان داد که بین میانگین نمرات اهمال کاری در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
کلید واژه ها: اهمال کاری تحصیلی، سبک مقابله با فشار روانی مسأله مدار، سبک مقابلههیجان مدار، سبک مقابله اجتنابی، جنسیت، الگویابی معادلات ساختاری مقدمه و بیان مسأله بررسی های تاریخی نشان می دهند که اهمال کاری (Academic procrastination) حـداقل در سه هزار سال گذشته مصیبتی زیانبار برای افراد بوده است (استیل ، ٢٠٠٧).
در بررسی رابطه بین سبک های مقابله و اهمال کـاری ، هـالووی (٢٠٠٩) بـر روی نمونـه ای متشکل از١١٠ دختر و پسر دانشجوی دانشگاه ایالتی میسوری نشان داد که همبستگی منفی بین اهمال کاری تحصیلی و سبک مقابله مسأله مدار (٠/١٤- = r) و همبستگی مثبت معنی داری بـین اهمال کاری تحصیلی و روش مقابلـه هیجـانی (٠/٢٥ = r) وجـود دارد.
یافته های پژوهش داده های توصیفی آزمودنی های مورد مطالعه بر حسب میزان اهمال کاری تحصیلی بـه تفکیـک در سه گروه با سبک های مقابله مسأله مدار، هیجان مدار و اجتنابی در جدول ١ نشان داده شده است .
نتایج جدول ١ نشان می دهد که بیشترین میانگین اهمال کاری مربوط به نمونـه هـای مـورد مطالعه با سبک مقابله هیجان مدار و کمترین میانگین مربوط بـه آزمـودنی هـا بـا سـبک مقابلـه مسأله مدار می باشد.
Correlates of academic procrastination and mathematics achievement of university undergraduate students.
Structural modeling analysis of the relationship between coping styles and academic procrastination in students F.
Key words: Academic procrastination, Task-oriented style, Emotion-oriented style, Avoidance-oriented style, Gender, Structural modeling analysis * Assistant Professor in Psychology, Urmia University, Urmia, Iran Email: f.